Hopp til hovedinnhold


Utrykningsklar og miljøvennlig ambulanse i Oslo

Nå har Prehospital klinikk funnet ut hvordan de kan være utrykningsklare på en miljøvennlig måte, forteller de på nettsida til OUS.

1. september ble et annerledes beredskapspunkt etablert på Ryen i Oslo. Prehospital klinikk har opprettet et nytt vaktlokale for å erstatte beredskapspunktet som var på Abildsø. Det nye vaktlokalet er innredet med hvilerom, TV, trådløst internett, toalett og kjøkkenfasiliteter. Og utenfor står ambulansen utrykningsklar, takket være strømkabelen mellom bilen og husveggen.
Bra for alle parter
– De andre beredskapspunktene har vi etablert bare for pasientenes skyld. På bensinstasjonen står bilene på tomgang mens de venter på oppdrag fordi bilen må holdes varm, ikke minst på grunn av det medisinske utstyret. Beredskapspunktet på Ryen er tvert imot miljøvennlig fordi bilen holdes varm ved hjelp av strøm og ikke står på tomgang, sier stabsleder og miljøkoordinator Anders Halden ved Prehospital klinikk.
Beredskapspunktet på Ryen dekker opp for rundt 140.000 innbyggere øst i Oslo. Halden forteller at vaktlokalet er en smart investering for befolkningen, økonomi og de ansatte i ambulansetjenesten.
– Denne ordningen er mye bedre, både for personellet og miljøet. De ansatte får det selvsagt også bedre når de er på vakt. De får fasiliteter, kan strekke på seg, gå på toalettet, koke seg kaffe og ellers hente seg litt inn når de har mulighet til det. I tillegg er vaktlokalet betjent 24 timer i døgnet, noe som gir en ekstra sikkerhet for befolkningen, sier han.
Skjerper seg for miljøet
Ambulanseavdelingen i Oslo og Akershus har rundt 170.000 oppdrag i året og tallet vokser stadig. I dag finnes det fem faste beredskapspunkter; Ryen, Grorud, Strand, Vinterbro og Skedsmokorset. Ordningen med beredskapspunkter ble en realitet i 2016 og har gitt bedret respons- og utrykningstid til pasientene våre ved tidskritiske hendelser.
Ambulansenes beredskapspunkt, utenom vaktlokalet på Ryen, er plassert på faste bensinstasjoner. Her sitter ambulansepersonellet og venter på å rykke ut på nye oppdrag i nærområdet. Bilene skifter når man får oppdrag eller kjører tilbake til sin stasjon etter en time mellom klokken 08 til klokken 22. Mens de venter på oppdrag må bilen holdes varm ved tomgang.
Ordningen med beredskapspunkt har altså gitt gode resultater for pasientene, men dessverre ikke for miljøet. Dette har vært et viktig tema i arbeidet for miljøsertifiseringen av OUS. Et av våre overordnede mål fra 2018 til 2020 er å redusere CO2-utslipp med 10 prosent på områdene energi og transport, ved å redusere energiforbruk og ved bruk av fornybar energi. De konkrete tiltakene som Prehospital klinikk skal gjøre er å skaffe flere el-biler, bruke et såkalt flåtestyringssystem for «å kjøre smartere» og redusere unødvendig kjøring, og redusere mest mulig av tomgangskjøringen.
Les hele saken hos Oslo universitetssykehus