Hopp til hovedinnhold


Nødmeldetjeneste i egen regi har fordoblet kostnadene

Etter at Vestre Gøtaland bestemte seg for å selv ta over  SOS Alarms ansvar for ambulanesprioriteringer fra nødnummer 112 har kostnadene blitt mer enn fordoblet, ifølge Vårdfokus.
Ifølge Skaraborgs Läns Tidning får politikerne i helse- og sjukvårdsstyrelsen sviende kritikk av regionens revisorer for hvordan de har utredet saken.
For drøyt et år siden bestemte regionfullmektig at regionen skulle ta over prioriteringen av ambulanseoppdragene til pasienter som ringer 112.
Men man har ikke lyktes med å rekruttere nok sykepleiere.

Dyr avtale

I stedet ble man tvunget til å skrive en ny avtale med SOS Alarm som fra og med neste år får 49 mililoner kroner for dirigering, teknikk og support. Totalt kommer virksomheten til å koste 82,5 millioner kroner.
Når SOS Alarm tok seg av både dirigeringen og prioriteringen kostet det hele 33 millioner kroner. Plutselig har det altså blitt 2,5 ganger så dyrt for regionen.
Ifølge revisorene burde helse- og sjukvårdsstyrelsen i Vestre Gøtaland ha gjort en mer omfattende juridisk og økonomisk analyse av de alternativene som fantes i utredningen av en egen nødsentral. De burde også ha utredet saken nøyere innen beslutningen ble tatt, anser de.
Slik det nå har blitt, ifølge revisorene, er det en risiko for at SOS Alarm har kunnet utnytte monopolsituasjonen i forhandlingene med regionen.
At det ble så mye dyrere nå, beror , ifølge Jonas Andersson, på at SOS Alarm tidligere dumpet prisene for å få oppdraget. Nå betaler man ikke mer enn hva de andre landsting og regioner gjør.
Som Vårdfokus har fortalt tidligere har også Region Skåne forsøkt å lage en egen nødsentral. Ifølge verneombudet på arbeidsplassen ble det vanskelig å rekruttere sykepleiere, og det førte til et ekstremt dårlig arbeidsmiljø for dem som jobbet på den nye nødsentralen.
Les mer om saken hos Vårdfokkus