Bannerannonse

Kirsten var alene hjemme da hun ramlet og slo hofta ut av ledd. Da hun ringte trygghetsalarmen, kunne ingen hjelpe

Tre ganger ringte Kirsten Meling Åkvik trygghetsalarmen før noen svarte henne. Da hun endelig kom gjennom, fikk hun beskjed om at ingen hadde tid til å komme, skriver Haugesunds Avis (krever innlogging).

– Jeg føler at jeg betaler for en falsk trygghet, sier 88-åringen oppgitt.

Lørdag formiddag hadde Åkvik pakket kofferten klar for å reise til Sandefjord, og skulle bare trekke ut et par ledninger fra veggen, idet uhellet skjedde.

– Jeg hørte et kraftig smell i den ene hofta, og måtte bare sleppe meg sakte ned på gulvet, forklarer hun.

Omtrent fem meter lengre borte sto trygghetsalarmen lett tilgjengelig, på et lavt bord i stua. Åkvik slepte seg dermed baklengs på rumpa, for å trykke på alarmen og få tak i hjelp.

Ingen kunne hjelpe

– Det ringte og ringte, men det var ingen som svarte meg. Da jeg prøvde for tredje gang, hadde jeg egentlig gitt opp, og var i gang med å åle meg utover i gangen, forteller hun.

Da 88-åringen omsider fikk svar fra hjemmetjenesten, som har ansvaret for trygghetsalarmen, var det lite hjelp å få.

– Damen som tok telefonen, svarte at de ikke hadde noen som kunne komme og hjelpe meg, sier hun.

Åkvik fant ut at hun måtte klare seg selv, og fikk tilslutt åpnet ytterdøren og karret seg over gangen til sin nærmeste nabo i leilighetsbygget.

Der var det heldigvis folk hjemme.

– Jeg hørte bare noen som ropte og dunket utenfor døren, og gikk ut for å se hva som skjedde. Der fant jeg Kirsten som lå nede på bakken og hadde store smerter, forklarer Rune Falkeid til Haugesunds Avis.

Legger seg flat

Naboen forteller at han først ringte legevakten, som deretter satt han over til AMK-sentralen.

– Jeg hadde kontakt med ambulansepersonellet underveis, og møtte dem ved inngangsdøren og viste veien opp hvor Kirsten lå, forklarer han.

Helsesjef i Haugesund kommune Tone B. Steinsvåg legger seg flat, og beklager hvis en abonnent hos dem har følt på redsel og angst rundt en slik opplevelse.

– Mye tyder på at det har vært en dårlig kommunikasjon her, og det kan dessverre skje. Men heldigvis er det ikke ofte at en slik situasjon oppstår, konstaterer hun.

Steinsvåg forklarer at de vurderer ut i fra to alternativ når en alarm blir utløst hos dem.

– Hjemmetjenesten skal rykke ut hvis det er enkelte hendelser som for eksempel fall i fra en stol, eller bistand ved andre akutte behov. Men hvis det er mistanke om at det trengs annen akutt helsehjelp skal hjemmetjenesten ta kontakt med legevakt, som igjen organiserer med ambulanse, sier hun.

Les mer om saken hos Haugesunds Avis (pluss-sak) 

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.