Hopp til hovedinnhold


Ett år siden Turøy-ulykken: Turbin-ekspert fatter ikke hvorfor Super Puma-helikoptrene får lov til å fly videre

Havarikommisjonen bebuder omfattende rapport denne uka, skriver Teknisk Ukeblad.
Lørdag 29. april er det ett år siden helikopterulykken ved Turøy som kostet tretten mennesker livet.
Dagen før ettårsdagen kommer den hittil mest omfattende rapporten om ulykken. Her rettes det søkelys blant annet på luftfartsmyndighetene.
De nyeste Super Puma-helikoptrene har fortsatt flyforbud i Norge og Storbritannia. Nå er en norsk turbinekspert kritisk til måten helikoptertypen fra Airbus Helicopters har fått lov til å returnere til tjeneste i resten av verden.
Havariinspektørene kunne raskt peke ut at ulykken var et resultat av et utmattingsbrudd i ett av de åtte andretrinns planetgirene som igjen førte til at hovedrotoren løsnet.

To like ulykker

Alle 16 om bord omkom da et AS332L2 Super Puma havarerte 1. april 2009. Helikopteret var på vei fra plattformen Miller på britisk sokkel til Aberdeen da det styrtet i sjøen 11 nautiske mil nordøst for Peterhead i Skottland.
Akkurat som på Turøy-helikopteret, løsnet hele hovedrotoren som resultat av et utmattingsbrudd i ett av de åtte andretrinns planetgirene.
Den siste tida har den norske havarikommisjonen jobbet videre med vurdering av den kontinuerlige oppfølgingen av girboksens driftssikkerhet.
Easa og produsenten Airbus Helicopters mener sikkerheten er ivaretatt ved daglig sjekk av hovedgirboksen og dens magnetplugger og oljefilter for å se etter metallfragmenter og tegn på såkalt sponing eller avskalling.
Jan Erik Syljeset, pensjonert sivilingeniør og turbindesigner, ser med forbauselse på forsikringer om at bedret overvåking av hovedgirboksen er ensbetydende med økt sikkerhet. Han påpeker at det er feil å tro at analyse av filtre og oljen i girkassene vil sikre oppdagelse av feil i girkassedeler:
– Når det gjelder utmattingsbrudd avgir ikke disse voksende bruddene partikler. Sprekken vokser inntil det ikke er tilstrekkelig materiale igjen til å bære de vekslende påkjenningene, og så skjer det et plutselig brudd!
Les mer om saken hos Teknisk Ukeblad