Hopp til hovedinnhold


Måtte vente fire timer på ledig ambulanse

Legekontoret i Bardu reagerer på lang ventetid og manglende informasjon fra AMK i forbindelse med en pasient som trengte hjelp til smertelindring, ifølge Nye Troms.
En person tok i begynnelsen av desember kontakt med legekontoret på grunn av kraftige smerter i forbindelse med et nyresteinsanfall.
Ifølge legekontoret var det svært utfordrende smerter å håndtere med de midlene kontoret hadde til rådighet.
Derfor kontaktet de AMK, akutt-medisinsk kommunikasjonssentral. Der fikk de til svar at de ikke kunne få eksakt tidspunkt for når pasienten kunne hentes, da det var manglende ambulanser tilgjengelig i distriktet.
Lederen og helsesekretæren ved legekontoret tok flere telefoner til AMK i løpet av de neste to timene, uten å få nærmere beskjed om hvordan det aktuelle oppdraget ble prioritert. Pasienten hadde i denne perioden svært sterke smerter.
Ved stengetid på legekontoret måtte pasienten bringes til legevakta for å fortsette den smertebehandlingen de hadde satt i gang. Først to timer senere, altså fire timer etter at AMK ble kontaktet første gang, ble pasienten hentet av ambulanse.
I sin rapport om hendelsen, som er behandlet som et samhandlingsavvik til Universitetssykehuset Nord-Norge, reagerer Anne Hensrud, leder ved Bardu legekontor, på hvordan de ble møtt av personalet ved AMK.
Les mer om saken hos Nye Troms