Hopp til hovedinnhold


Så mye bedre er de nye redningshelikoptrene

Sjekk forskjellen på AW101 og Sea King, skriver Teknisk Ukeblad.
Ett år etter at Norge bestilte nye redningshelikoptre, nærmer det seg designfrys for varianten 330-skvadronen skal fly.
Agusta Westland forbereder nå byggestart for den første norske AW101-maskinen.
Det er godt nytt for alle nordmenn, men kanskje særlig dem som ofte befinner seg langt til havs:

Kan bety 270 nautiske mil fra basen

Ved opphenting av 20 personer har AW101 en rekkevidde (i denne sammenheng tur/retur) på 266 nautiske mil. Westland Sea King MK43B har til sammenligning en rekkevidde på 53 nautiske mil ved et tilsvarende oppdrag.
Ett av de essensielle kravene som ble stilt i redningshelikopteranskaffelseskonkurransen (Nawsarh), var evnen til å i løpet av to timer starte berging av 20 nødstedte hvor som helst 150 nautiske mil utenfor grunnlinjen og deretter fly dem til tørt land.
Kravet betyr at helikoptrene gjerne må fly langt lengre enn 150 nautiske mil: Mens Sola-basen ligger rett ved grunnlinjen, ligger Banak innerst i Brennelvfjorden/Porsangerfjorden rundt 65 nautiske mil fra grunnlinjen.
De første to AW101-maskinene skal leveres i april 2017. Disse skal gjennom en test- og evalueringsfase som er beregnet å ta et år.
Fra 2018 skal de nye redningshelikoptrene innføres på Sola og deretter på 330-skvadronens øvrige fem baser.
Les mer om saken hos Teknisk Ukeblad