Hopp til hovedinnhold


Skjønner ikke fagspråk

En dansk undersøkelse har vist at pasienter ikke er så gode til å skjønne alminnelig fagspråk som man kanskje har trodd. Selv ikke ord som akutt og responstid, ifølge Århus Stiftstidende.

Stemmer det at folk ikke forstår selv de mest alminnelige uttrykk som personell på sykehus bruker i det daglige? Region Midtjylland bestemte seg i 2012 for å undersøke saken. Det ble en øyeåpner.

Hva betyr for eksempel setningen: «På flere sykehus kan du få en akutt behandling»?

Akutt betyr «ikke planlagt». Men kun 70 prosent av undersøkelsens deltakere kom med det riktige svaret eller noe som lignet. En del rotet seg ut i forklaringer om at akutt har noe med livstruende situasjoner å gjøre.

Bedre gikk det ikke da deltakerne ble spurt om hva følgende setning betyr: «Du kan få ambulant behandling på alle sykehus og helsehus.»

Ambulant betyr noe i retning av «behandling som foregår uten innleggelse». Igjen måtte nesten en tredjedel av deltakerne gi opp.

«Jeg trodde at det var det samme som akutt,» skrev en deltaker.

«At man kan bli lappet sammen midlertidig,« foreslo en annen.

Hva betyr onkologi?

Den var også mange som ikke forsto setningen «Mette er overlege i onkologi.» Onkologi betyr kreft.

«Svulstbehandling», «tarmsystemet» og «urinveislidelser», lød noen av de gale svarene.

Og slik fortsatte det. Kun 54 prosent visste hva »screening« betyr. Og »responstid« - den tid det tar en ambulanse eller akuttlegebil å nå frem - kunne kun 37 prosent definere.

Det var den undersøkelsen som førte til at en del sykehusavdelinger nå skal få nytt navn.

Les mer om saken hos Århus Stifstidende