Hopp til hovedinnhold


Dobler 112-kapasiteten

Nav-ansatte har 30 sekunder på seg til å ta telefonen. På politiets nødsentral er det ingen tidsfrist.

Nav-ansatte har 30 sekunder på seg til å ta telefonen. På politiets nødsentral er det ingen tidsfrist, ifølge Bergens Tidende.
Nå bygger Hordaland politidistrikt om operasjonssentralen for å gjøre seg klar for nytt nødnett og bedre kapasiteten. Når byggearbeidet er ferdig, blir det plass til dobbelt så mange operatører.
- Det er ti år siden forrige ombygging, og det har vært begrenset antall plasser. Vi ser at oppdragsmengden øker, og nå forsterker vi for raskt å kunne sette inn flere operatører, sier Gustav Landro, leder for Operativ seksjon i Hordaland politidistrikt.

Fikk Gjørv-kritikk

I rapporten fra 22. juli-kommisjonen får politiet kritikk fordi kapasiteten på operasjonssentralene er for dårlig. Flere lesere som har kontaktet BT og fortalt om sine erfaringer med politiet, forteller at de ikke fikk svar på politiets nødnummer.
– Med de grepene vi gjør nå, skaffer vi oss større handlingsrom. Gjørv-rapporten har helt klart lagt noen føringer. Vi skaffet oss raskt flere linjer inn til operasjonssentralen etter 22. juli, men det hjelper ikke med mange linjer hvis vi ikke har folk til å bemanne dem, sier Landro.
Hordaland politidistrikt loggførte over 66.000 oppdrag i PO (politioperativt system) i fjor. Det er en økning på 51 prosent siden 2002.
Les mer om saken hos Bergens Tidende