Bannerannonse

Typegodkjenning av ambulanser

Nilsson er den eneste av leverandørene som har typegodkjenningen på plass per dags dato. Foto: Live Oftedahl

506 ambulanser ruller på norske veier til daglig. Nå krever en ny forskrift at alle må ha typegodkjenning. Det er det foreløpig bare en av ambulanseleverandørene som har.

Utdrag fra artikkel i Ambulanseforum nr. 6 2012

Ønsker du å abonnere? Sjekk her. 

En helt ny EU-forskrift trådte i kraft den 15. september i år. Der er det nye krav til godkjenning av kjøretøy generelt, noe som også innbefatter ambulanser.

Ifølge Stein Erichsrud i Statens vegvesen skulle egentlig forskriften trådt i kraft den 29. april 2009.

– Vi har forberedt bransjen, og sagt at dette kommer og at de må forberede seg.

Kun Nilsson har gjort dette hittil. Falck og Profile er nesten i mål. Tamlans og Eurolans må derimot få ting på plass.

– Vi kan foreta enkeltgodkjenninger, ved tilfredsstillende dokumentasjon, men i prinsippet må man regodkjenne ambulansen.

Erichsrud presiserer at en EU-godkjent ambulanse ikke nødvendigvis tilfredsstiller norske krav, for eksempel når det gjelder båre, bårefeste, ustyr og utstyrsmontering, samt skillevegger.

– Det er særkrav i Norge med hensyn til sikkerhet.

Så i tillegg til enkeltgodkjenningen skal nå kjøretøyene ha en helhetlig godkjenning, og gjennomgå en mer utvidet kontroll.

At flertallet av fabrikantene ikke hadde dette i det forskriften trådte i kraft, kunne blitt en stor brøler:

– Hadde vi ikke hatt praktisk sans så kunne vi i prinsippet stoppet all godkjenning av ambulanser med unntak av Nilssons Volvo, sier Erichsrud.

Print Friendly, PDF & Email

7 Comments

  1. Jeg har vært i kontakt med flere ambulansearbeidere, som er helt enige at den grønne bården og skriften på de gule ambulansene er for dårlig synelige i trafikken. De mener den røde og hvite fargen var mye bedre synelig.
    Hadde de gule bilene hatt rød bård og skrift, ville bilene vært mye bedre synelige i trafikken. Jeg selv er gull mdl i norsk luftambulanse. Men hvis enn ikke vil bli hørt ang dette, vurderer jeg om jeg skal melde meg ut. Og det ville jo være trist for norsk luftambulanse, men ser ingen vits i og være mdl, når enn ikke får noe respons fra dere. Men gjør som dere vil, men nå har jeg sagt i fra. Husk luftambulansen sliter med og få nye mdl, og det er jo trist. Men nå har jeg sagt mitt om dette tema. Mvh T.Johansen.

  2. Undrende... says:

    Hæ?!?!

  3. Jeg tror nok ikke at de røde og hvite bilene hadde bedre synlighet iforhold til de gule, men at det burde vært mere refleks, gjerne rød/orange.
    Men jeg tror at du har henvendt deg til feil forum angående ditt mdl. SNLA

  4. Kjære T. Johansen.

    Ditt syn på hvordan ambulansene burde være farget har INGENTING med SNLA å gjøre. Ikke la dette gå utover ditt medlemskap der. Som nevnt; SNLA får ikke gjort noe med fargen på ambulansene.

  5. Skal ikke hvere så krass, jeg kommer fortsatt til og hvere mdl.
    Men kansje dere kunne bringe dette vidre
    til rette innstans.
    Mvh T. Johansen.

  6. Hei
    1.NLA = Norsk Lufambulanse er en siftelse som driver med førstehjelpskurs og akuttmedisin
    2.Ambulanseforum er et magasin/blad som skriver om ambulanse,prehospital og akuttmedisin
    3.Dersom du ønsker å henvende deg til Stiftelsen Norsk luftambulanse så er hjemmesiden her: http://www.norskluftambulanse.no/
    og epost her:
    info@norskluftambulanse.no

    4. Jeg synes at den gule fargen på ambulansen(og brannbil) er meget synlig, men da det finnes andre biler som også har samme fargen ødelegger det litt av synligheten. så jeg kunne ønske meg at ambulansene fortsatt er gule men med Fluoriserende orange og gul refleks
    noe ligende slik den nye profilering av politiet har
    http://www.tv2.no/underholdning/broom/politiet-faar-ny-design-igjen-3682137.html

    http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/naa-blir-politibilene-gule-og-svarte-3391357.html

  7. Hvorfor ikke rødt refeks
    på gu bil.
    Alle vil se det.
    Mvh T. Johansen

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.