Hopp til hovedinnhold


Britts samboer døde – ambulanspersonellet lette etter en kabel

Fikk ikke i gang hjertestarteren.

Fikk ikke i gang hjertestarteren, ifølge SVT.

SVERIGE: - Han satt og jobbet i første etasje som vanlig. Plutselig kom han opp og sa at det var vanskelig å puste. Han la seg på sengen og jeg ringte 112, og fikk prate med en kvinne som sa at jeg skulle påbegynne hjertelungeredning (HLR).  

Ambulansen drøyde, men SOS sendte brannvesenets personell, som kommer først til stedet og begynner HLR, forteller Britt Hansson:

– De la Bengt på gulvet, det var så vanskelig alt. Jeg tenkte, kom nå, kom nå, dere må komme nå (om ambulansen, red.anm).

Kabelen var ikke med
Brannvesenet hadde forsøkt å få i gang Bengts hjerte uten å lykkes, da ambulansen til slutt kom. De tok over og brannvesenet koblet ut sitt apparat. 

Men når ambulanspersonellet hadde satt opp sin hjertestarter, manglet de en nødvendig kabel. Dyrebare minutter gikk i leting,  og kabelen var ikke å finne. Den var ikke med i ambulansen, viste det seg. 

– Jeg tenkte at her skjer det jo ingenting, han får jo ingen hjelp, sier Britt Hansson.

Sykepleieren på ambulansen skrev i en avviksmelding etter det som hendte at først etter ti minutter kom neste ambulanse. 

– De satte på kabelen med en gang, men da tror jeg det var for sent. Det hadde tatt for lang tid, sier Britt Hansson.

Falck rapporterte ikke om hendelsen
Legen som rapporterte om hendelsen skriver at hendelsen var alvorlig, ettersom ingen hadde kontrollert ambulansen før den kjørte ut, og ettersom Falck ikke rapporterte hendelsen.  

– Nei, det har vi ikke gjort, og det ble jo også lagt merke til, bekrefter Falcks administrerende direktør Sven Engquist, men der har jo også en korrigering skjedd, og det viste seg at det var den menneskelige faktoren, et brudd på rutinene.  

Han mener at personellet skulle ha kontrollert ambulansen på sykehuset, etter at de hadde levert en pasient, og før de dro ut igjen. Ambulansesykepleieren skriver i sin rapport at de ikke rakk å kontrollere ambulansen før de fikk nytt oppdrag, og utredningen bekrefter at de fikk første oppdrag fem minutter etter vaktskifte. 

Deretter fulgte oppdrag etter oppdrag, helt til ambulansen skulle kjøre til Bengt. 

– Det er ikke vi som er ansvarlige for ambulansetettheten, sier Falcks Sven Engquist.

– Nei, men at personellet får tid til å gå gjennom ambulansen før de kjører ut på livsviktige oppdrag, det er vel et arbeidsgiveransvar? 

– Ja, det er det, men det er ikke vi som bestemmer når vi skal ut på oppdrag, og det er heller ikke vi som bestemmer at det skal være nok ambulanser slik  at man kan gjøre bilsjekken. 

Kritikk fra Socialstyrelsen
Socialstyrelsens granskning koblet sammen hendelsen med andre feilrapporter i forbindelse med ambulanseutrykninger i Falcks regi. Flesteparten viste: risiko for lang ventetid på ambulansen, lav beredskap ved akutte hendelser, og vanskelig å få tid til å gjøre akkurat disse sikkerhetskontrollene av bilene. 

Britt Hansson vet bare at hun skulle ønske at hun ikke hadde mistet Bengt så tidlig i livet. 

– Jeg synes jo at de burde tatt hånd om folk litt bedre.  

 

Les mer om saken hos Sveriges Television