Hopp til hovedinnhold


Ringte 113 - og fikk kjeft

Han satt med en blødende toåring i armene og opplevde at han ble skjelt ut da han ringte 113.

Han satt med en blødende toåring i armene og opplevde at han ble skjelt ut da han ringte 113, skriver Sunnmørsposten.

- Slutt å ringe! Du har ringt tusen ganger nå!

Det var en replikk fra alarmsentralen på sjukehuset i Ålesund som fikk småbarnsfar Raymond Birk Hansen til å tenne på alle plugger.

Hans tillit til sjukehusvesenet ble svekket etter opplevelsen sist søndag.

Skadet ansiktet
Litt før klokka 18.00 søndag faller den to år gamle dattera, Matilde, halvannen meter rett ned med ansiktet mot det flislagte gulvet. Det ser ille ut. Ansiktet er fullt av blod, og de tror det er skade på nese og i munn.

De ringer og får vite at det vil ta 20–30 minutter før den lokale legen er tilgjengelig.

– Vi mente det var for lang tid. Vi trodde dattera vår måtte opereres, forteller faren.

Han tar datteren i bilen og kjører til sjukehuset mens de ringer 113. Han vil gi beskjed om at de er på vei. 
I forkant hadde også svogeren ringt AMK-sentralen om det som var skjedd.

– Slutt å ringe!
Raymond Birk Hansen snakker med AMK-sentralen og den lokale legen på samme telefonsamband.

– Legen rekker å si at han skal kjøre til sjukehuset, så blir telefonsamtalen brutt. Jeg ringer opp igjen, og nå er det en mann som svarer på AMK-sentralen.

Han sa: Slutt å ringe, du har ringt tusen ganger nå! Jeg svarte: Hva er det du sier? Slik kan du ikke si, eller noe slikt. Mannen på AMK-sentralen spurte så om jeg var ferdig nå.

Jeg var helt sjokkert. Jeg synes det er vanvittig at folk i en slik posisjon kan provosere folk som ringer inn og er skrekkslagne.

Det kan godt være han hadde en dårlig dag, men det går ikke an å la det gå ut over folk på den måten. Tenk om dette hadde endt på verst tenkelig måte, så skulle vi sitte igjen med opplevelser som denne.

Det gikk bra med vesle Matilde som slapp til umiddelbart på akuttmottaket. Nesen hadde fått seg en kakk og leppen var spjæret, men heldigvis var det ikke noe alvorlig.

Beklager
Daglig leder ved AMK-sentralen, Hans Joakim Riise, har hørt på lydbåndopptakene av samtalen. Han beklager hvis Hansen har oppfattet samtalen som beskrevet innledningsvis.

– AMK legger seg flat og beklager en kommentar som var litt uprofesjonell og uhøflig, sier Riise.

Les hele saken i Sunnmørsposten