Deler av lydloggen mellom AMK og politi

Familien som mistet et familiemedlem i hjertestans ønsker alle logger for å få belyst hele saken, men fikk i første omgang avslag. Ifølge advokaten er det ikke lov, skriver Dagbladet. Men TV2 har frigitt en del av samtalene.

Les på TV2: AMK til politiet: «Sannsynligvis er dette bare en bagatell»

Se nyhetsoppslag på NRK

UUS sendte i ettermiddag ut en pressemelding om AMK og prakis rundt lydlogg, hvor de prøver å forklare hvorfor det må være slik. På den ene siden beskyttelse av pasienter, på den andre beskyttelse av operatørene som blir kontinuerlig overvåket på jobb.

For det tredje signalet om at alle som ringer 113 skal få hjelp og føle seg trygg på at informasjonen ikke blir brukt mot dem. Men pressemeldingen forklarer ikke tilstrekkelig bra hvorfor de velger så restriktiv praksis mot familiens egen vilje. Skal de beskyttes mot seg selv? For pressen blir dette et tegn på at man forsøker å skjule noe, altså beskytte operatørene som har håndtert kommunikasjonen, og dekke over feil.

Bakgrunn: Varsler full AMK-gjennomgang etter ambulansebråk

Pressemelding fra sykehuset

Les også: – AMK har problemer med minoriteter

Anmelder politi og AMK

Familien til Døndu Tulum har bedt om å få utlevert utskriften av kommunikasjonen mellom Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) og politiet i Oslo, men fikk i første omgang avslag.

Men det meste er nå offentliggjort på TV2, og det gjengis også i Dagbladet:

Amper stemning

Utskriften av samtalen mellom familien og AMK som TV2 har offentliggjort viser at stemingen ble svært amper. 

Den tredje telefonsamtalen mellom familien og AMK ender med følgende ordveksling:

AMK: Kan ikke hun som gråter slutte å gråte. Er det hun som er syk?
Familien:  – Det er ingen her som er syke. Vi er på Tøyen. Hun er død. Jævla fitter. Jævla horunger! 
AMK:- Tror du at du får hjelp hvis du holder på sånn?
Familien:- Moren til hun som sitter i baksetet her er død. Hvis du ikke har sendt ambulanse så… 
AMK:- Ja, men du! Det du sier nå blir tatt opp på bånd. 
Familien: – Det driter jeg i. 
AMK: – Ok, men vi sender politiet til deg.
– Sug meg, sug meg! 
AMK: – Vi skal anmelde dere for dere kan ikke holde på sånn.

Trolig en bagatell

Etter denne samtalen ringer AMK politiets operasjonssentral. 

«Hei operasjonssentral. AMK her. Har dere mulighet til å sende en bil til Jens Bjelkes gate 43. Det er en svært svært hissig et eller annet. Pakistaner eller noe sånt. Masse skrik. Det er en syk syk mor der. Vi har ikke lyst til å gå inn dit nå. Kan ikke dere sjekke det først?»

«Ok.»

Mer enn ti minutter etter denne samtalen ringer operatøren fra AMK igjen til politiet med følgende spørsmål:

«Har dere trukket dere ut derfra? Sannsynligvis er dette bare en bagatell».

Ett minutt senere ble 63 år gamle Døndu Tulum erklært død, ifølge Dagbladet.

Klinikkleder Olav Røise ved Akuttklinikken, Oslo universitetssykehus, har ikke ønsket å la seg intervjue av Dagbladet om denne saken. I stedet har han sendt denne uttalelsen via sykehusets presseavdeling:

– Kommunikasjonen mellom AMK og Politiet er intern kommunikasjon. En slik vurdering har vi nå satt i gang. Eventuell frigivelse av denne må vurderes separat, men vi har allerede tilbudt advokat og pårørende å få lytte til den. 

Les hele saken i Dagbladet: – Nekter å gi ut loggen mellom AMK og politi til pårørende

Aftenposten: Avdødes familie ringte AMK ni ganger

Mer i Aftenposten: Advoktaten: – Alarmsentralen hadde en aggressiv tone


Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.