Hopp til hovedinnhold


Ville ikke sende ambulanse

Ansiktet var dekket av blod og hun klarte ikke å reise seg. Ansatte ved 7-Eleven reagerer på at det ikke ble sent ambulanse fordi kvinnen muligens hadde drukket.

TØNSBERG: Ansiktet var dekket av blod og hun klarte ikke å reise seg. Ansatte ved 7-Eleven reagerer på at det ikke ble sent ambulanse fordi kvinnen muligens hadde drukket.

Klokken er omtrent 03.30 natt til søndag. Mathilde Skudem (19) jobber på 7-Eleven i Nedre Langgate. Plutselig kommer en kunde inn og spør om hun kan ringe etter politiet fordi en kvinne har falt og slått seg.

Etter utelivets samarbeid med kommunen og politiet, er Skudem drillet på å vurdere om situasjonen er alvorlig nok til å varsle ifra. Hun går derfor ut først.

– Det satt to damer ute. Det så ut som hun ene hadde slått seg veldig i hodet, og hun hadde blod over hele ansiktet, forteller Skudem.

– Klarte ikke reise seg

Den skadede kvinnen satt utenfor Pizzanini. Hun skal ha vært iført en kjole.
– Hun satt og gråt hele tida og klarte ikke å reise seg. Kanskje fordi hun var full, jeg vet ikke, sier Skudem.

Ute var det kaldt, og venninnen, som Skudem ikke oppfattet som full, hadde lagt jakken sin om kvinnens skuldre. Skudem tror kvinnene var i 40-årene og de skal ha fortalt at de hadde sittet der en god stund.

Skudem kontaktet politiet og skal ha fått beskjed om at de kom så fort de fikk en bil ledig. Skudems kollega ringte deretter 113 for å få ambulanse.

Skuffet

– Jeg overtok røret og det ble spurt om hun var beruset. Jeg svarte ja, fordi jeg antok det på en lørdag. Da sa de at de ikke kunne komme, men i stedet sette oss over til politiet, forteller Skudem.

Ringetonen kom aldri, og hun gikk derfor og hentet førstehjelpsskrinet. I mellomtiden kom politiet. Det hadde da gått rundt en halv time siden det ble varslet ifra.

Jeg følte ikke at dette var politiets oppgave og skjønner at politiet ikke kunne komme med en gang. Men at ambulansen bare lemper det over på politiet, synes jeg er ille. Jeg følte at de ikke tok det seriøst, sier Skudem.

Først da kvinnen hadde fått hjelp av politiet, ringte AMK (Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral) tilbake for å høre hvordan det gikk med kvinnen.

Også daglig leder Svein Aasen er opprørt.

Dette var en edru person på jobb som ringte inn. Hvis man ikke skal få hjelp den dagen man blir skadet en helg etter å ha vært ute og spist middag og fått litt alkohol i kroppen, mener jeg prinsippene her er helt forferdelige, sier han.

Aasen peker på at de ansatte ikke visste hvordan kvinnen hadde blitt skadet da de ringte inn og varslet.
– Hvis hun ikke kunne gjøre helt rede for seg, kan det også skyldes at hun hadde fått seg en smell og ikke var full, påpeker han.

Beklager

– Jeg håper inderlig min operatør har gjort en riktig vurdering. Hvis ikke synes jeg det er inderlig leit og beklager det. Hvis hun som ringte opplevde at det var beruselseskriteriet som ble brukt, har min operatør helt klart tabbet seg ut, sier seksjonsleder Petter Gjertsen ved nødmeldetjenesten i Vestfold og Buskerud.

AMK skal vurdere alle henvendelser etter norsk medisinsk indeks for nødhjelp. Ifølge Gjertsen gjelder dette blant annet hvordan pasienten ble skadet. I dette tilfellet var det uklart.

– Hvis min operatør har gjort en slurvete vurdering, beklager jeg det, sier Gjertsen.

Han understreker at ambulansene er en meget begrenset ressurs og at AMK derfor må prioritere strengt, særlig i helgene. Han opplyser at da dekkes Tønsberg, Tjøme, Nøtterøy og området videre ut mot Stokke og Andebu av kun to ambulanser.

Les hele saken i Tønsberg Blad