Hopp til hovedinnhold


NLA får Omdømmeprisen 2009

Norsk Luftambulanse fikk i dag Synovates omdømmepris for 2009.

Norsk Luftambulanse fikk i dag Synovates omdømmepris for 2009.

Les saken på NLAs hjemmeside

Les også Adressa: Norsk Luftambulanse mest populær

– Sammenholdt med resultater fra alle omdømmeundersøkelser Synovate Norge gjennomfører, er det i år ingen bedrifter, offentlige etater eller organisasjoner som nyter et så utbredt godt omdømme, sa viseadministrerende direktør i Synovate, Erik Dalen, under tildelingen.

- Denne prisen tar jeg imot på vegne av våre lojale medlemmer og støttespillere, og ikke minst alle våre ansatte. En slik pris inspirerer oss til å jobbe enda hardere for rask og god behandling ved alvorlig sykdom og ulykke, sier en stolt generalsekretær Steinar Sørlie.

Norsk Luftambulanse får prisen på grunnlag av målinger som viser at hele 91 prosent av Norges voksne befolkning har et godt inntrykk av organisasjonen, en økning fra 82 prosent i 2008.

Glad og ydmyk
- Jeg er både glad og ydmyk over å forvalte et slikt omdømme, og over å jobbe med et felt som er viktig for folk. Vi skal fortsette å gjøre alt for å fortjene den tilliten som vises oss både gjennom prisen i dag, og gjennom den støtten vi får, sier Sørlie.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse har 3600 støttebedrifter og 820 000 medlemmer. Det gjør organisasjonen til Norges største ideelle medlemsorganisasjon.

- Vårt gode omdømme springer først og fremst ut fra vårt daglige virke: den jobben vi alle gjør for å utøve og styrke akuttmedisin. Vi har 20.000 mennesker på kurs hvert år, vi har mer enn 6000 utrykninger med helikopter/legebil og har daglig kontakt med medlemmer og støttebedrifter, sier Sørlie.

Resultatet at undersøkelsene fra Synovate viser at praktisk talt alle nordmenn kjenner Norsk Luftambulanse og har en positiv holdning til organisasjonen.

- I tider med stor oppmerksomhet rundt alvorlige ulykker, katastrofer og trygghet, er høy faglig standard, stor tillit og godt omdømme en viktig forutsetning for at Norsk Luftambulanse skal nå sine mål og fylle sin rolle i samfunnet. Norsk Luftambulanse ser ut til å innfri de aller flestes forventninger i så henseende, heter det i juryens begrunnelse.

Om prisen
Det er sjette gang omdømmeprisen deles ut. I statuttene til Synovate står det:

”Prisen skal deles ut til en norsk bedrift, etat eller organisasjon som over lang tid har vært blant de ledende bedrifter, etater eller organisasjoner som nordmenn flest har et godt totalinntrykk av. Prisen kan også gis til en bedrift, etat eller organisasjon som har demonstrert evne eller vilje til å styrke sin profil betydelig over en kort periode. Ved vurderingen legges det størst vekt på totalinntrykk, men sterkt omdømme på en av målevariablene kan også kvalifisere til prisen,” skriver Synovate.

Tidligere vinnere
2008: TV2
2007: Meteorologisk institutt
2006: Frelsesarmeen
2005: Røde Kors
2004: Tine