Hopp til hovedinnhold


Ambulansepersonell forlot døende

Ambulansen kom, men Krister Janssons livsledsager gjennom 30 år fikk ligge hjemme og dø. - Hun ville ikke på sykehus. Ambulansepersonellet tok ingen prøver og konsulterte heller ikke lege på telefon før de dro tilbake, sier Jansson.

Ambulansen kom, men Krister Janssons livsledsager gjennom 30 år fikk ligge hjemme og dø. - Hun ville ikke på sykehus. Ambulansepersonellet tok ingen prøver og konsulterte heller ikke lege på telefon før de dro tilbake, sier Jansson.

Les hele saken i Dalarnes Tidninger: Ambulansen lämndade döende

Livsledsageren som hadde diabetes og hjertefeil klaget i oktober i fjor på at hun hadde vondt i ryggen.

- Hun snakket usammenhengende og utydelig. Jeg så og hørte at hun var syk.

- Jeg sprang til naboen min som jobber som ambulansefører for å få råd. Han ringte til ambulanse med en gang, forteller Jansson. Etter 20 minutter kom ambulansen.

Hørte ikke på pårørende
- Etter en stund kom de ut av rommet der hun lå. De sa at hun var kontaktbar og ikke ville bli med til sykehuset. Så dra dro de. At jeg var der og var veldig bekymret brydde de seg ikke om. De spurte meg aldri om hun sykdommene hennes.

Ambulansen dro tilbake til sykehuset. Etter en stund døde livsledsageren i armene på Krister Jansson. Ambulansen kom tillbake. Men nå for å ta med seg den døde kvinnen.

- Jeg reagerer sterkt fordi jeg mener at ambulanseteamet ikke gjorde det de skulle ha gjort. De skulle selvfølgelig tatt en blodprøve for å sjekke sukkerverdiene og gjort en rask undersøkelse av hjertet. Dessuten burde de ringt og konsultert lege før de dro tilbake.

Anmeldt hendelsen
- Hadde de gjort det hadde det kanskje gått å redde livet til min livsledsager.

Han har anmeldt hendelsen til Pasientombudet. Han har også pratet med en lege som kjenner til hendelsen.

- Jag får henne ikke tillbake. Jeg går til kirkegården hver dag og prater litt med henne ved graven hennes.

- Jeg anmelder hendelsen fordi jeg vil opplyse andre om at et ambulanseteam på ta prøver, gjøre undersøkelser og ringe en lege før de bare drar uten å ta med seg en svært syk person, sier Jansson.

Pasientombudet behandlet klagen i begynnelsen av april.

Utredes ikke videre
Slik kommenterar ambulansepersonellets virksomhetssjef Lars-Olof Björkqvist hendelsen:

- Vi beklager det som har hendt.

- Oppdraget er håndtert i henhold til våre rutiner, og fulgt opp av ansvarlig tilsynslege.

- Tilsynslegen har selv hatt kontakt med den pårørende for å diskutere ambulansepersonellets håndtering av oppdraget.

- Vi har etter oppfølging av oppdraget besluttet å ikke utrede dette videre.

  • Fakta om Patientnämnden (Pasientombudet)
  • Antall anmeldelser til nemnden øker
  • Prognosen peker mot at de får inn cirka 1000 anmeldelser i året.
  • De vanligste klagesakene hittil i år er uvennlig og nonchalant oppførsel, feilaktig og utilstrekkelig informasjon, behandlingsbivirkninger og ufullstendig bedømming.