Utenriks

Ny tjeneste fra Bosch beregnes å redde 2 500 liv i trafikken hvert år

Bosch Security Systems lanserer nå e-call – en helt ny tjeneste som i høyeste grad øker trafikksikkerheten.

Publisert Sist oppdatert

Bosch Security Systems lanserer nå e-call – en helt ny tjeneste som i høyeste grad øker trafikksikkerheten, skriver SecurityWorldHotel.
Når en ulykke eller et motorhavari inntreffer sender Bosch eCall-tjenesten direkte informasjon om sted, tid og bilens kjøreretning til en av Boschs alarmsentraler.
Samtidig opprettes automatisk en taleforbindelse mellom bilen og sentralen slik at alarmoperatøren kan få ytterligere detaljer om hendelsen og de innblandedes helsetilstand.
Denne kontakten skjer alltid på førerens eget språk, noe som gjør det vesentlig lettere for både operatør og spesielt for en bilfører i sjokktilstand.
Samtlige operatører sitter i sentral-europa og det er bilens registrering som avgjør hvilket språk som brukes. Er det for eksempel en tyskregistrert bil som har kollidert eller fått problem blir altså føreren koblet til en tysk operatør.
Operatøren tar i sin tur kontakt med lokale myndigheter og ser til at rett hjelp sendes til åstedet. Den store fordelen med Bosch eCall er at hjelp kan komme fram betydelig enklere og raskere enn tidligere.
Den forhåndsinformasjon som ambulanse, redningstjeneste eller politi får om eksempelvis en ulykke kan være helt livsavgjørende ved akutte situasjoner.
Bosch eCall-tjenesten finnes allerede tilgjengelig i ni Europeiske land – Tyskland, Frankrike, Italia, Spania, Storbritania, Østerike, Belgia, Nederland og Sveits. Det finnes dessuten planer om å innføre systemet i ytterligere 19 land i starten av 2013.
EU-kommisjonen spår at tjenesten kan redde over 2 500 liv hvert år i de 27 medlemslandene i EU. Antagelsen baseres på at de akutte utrykningstidene stort sett halveres med denne typen teknikk samt at man får frem omfattende informasjon om en intruffet ulykke på et mye tidligere stadium.
Les mer om saken hos SecurityWorldHotel

Powered by Labrador CMS