Responstid
Penger eller liv?
– Tjenesten burde vært bygget på responstid og kompetanse, men det er den ikke ved Nordlandssykehuset, hevder Jøran Følvik, klinikktillitsvalgt i fagforeningen Delta og Willy Paasche, klinikktillitsvalgt i Fagforbundet til Avisa Nordland.
Flere ansatte beskriver en tjeneste de føler er bygget på et verdigrunnlag: Penger.
De klinikktillitsvalgte ønsker seg en ambulansetjeneste som møter dagens krav, og som er minst like god som naboforetakene.
– Per i dag føles det som ambulansetjenesten hele tiden nedprioriteres til fordel for andre ting. Som om vi er sykehusets uønskede stebarn.
I en hemmeligstemplet rapport er ambulansetjenesten ved Nordlandssykehuset sammenlignet med Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN). Funn i rapporten peker på vesentlige forskjeller mellom de to helseforetakene:
- Ved UNN brukes prehospital responstid, aktivitet og rekrutteringsmuligheter for oppsett av beredskap. Ved Nordlandssykehuset brukes kun oppdragsmengde som måleenhet.
- Ved UNN møtes rekrutteringsutfordringer med å bemanne opp stasjoner for å gjøre den mer attraktiv for de ansatte. Ved Nordlandssykehuset flytter de tjenesten, avvikler ambulanser eller dimensjonerer ned ved mangel på bemanning.
- UNN har tilsyn fra Helsetilsynet og får i all hovedsak positive tilbakemeldinger. Nordlandssykehuset har hatt flere tilsyn fra Arbeidstilsynet og får i all hovedsak tilbakemeldinger i form av pålegg, kritikk og merknader.
Uriktig om responstid
Adm.dir. Paul Martin Strand mener påstanden om at NLSH ikke tar hensyn til responstid og kompetanse er uriktig:
– Det er ingen fastslåtte minuttkrav til responstider, verken av myndigheter, det regionale foretaket eller av Nordlandssykehusets styre. Slik er det også nasjonalt. Derimot har det i flere år vært diskusjoner om det burde være slike, og hva de eventuelt skulle være. Siste kjente offentlige statistikk fra 1. tertial 2012, viser at NLSHs gjennomsnittlige prehospitale responstid for akutte oppdrag er på gjennomsnitt av landet, og best i Nord-Norge. Med hensyn til kompetanse så meldte klinikken at mål om 100 % fagarbeiderutdanning var nådd allerede i 2011. Jeg mener det er en grovt uriktig underkjennelse av fagligheten til klinikken å påstå at hensyn til responstid ikke var vektlagt den gang ambulanseplanen ble utarbeidet og vedtatt. Men tjenestene må også forholde seg til økonomi, understreker han.
Les mer om saken hos Avisa Nordland