Responstid
– Bruker normene som rettesnor
Klinikksjef ved Akuttmedisinsk klinikk, Jon H. Mathisen, opplyser til iTromsø at de gjør hva de kan for å sikre befolkningen et trygt og forsvarlig akuttmedisinsk tilbud.
Bakgrunn: Strykkarakter for UNNs ambulansetjenesten sine responstider
– Den akuttmedisinske beredskapen er en kjede som består av bil- og båtambulanse, kommunal legevakt og helsetjenester og luftambulanse som sammen bidrar til å gi befolkningen trygge akuttjenester.
Ifølge Mathisen, benytter UNN de nasjonale normene for responstid som rettesnor, men legger hele den akuttmedisinske kjeden til grunn i arbeidet med å utvikle akuttberedskapen.
Les også: Ambulansetjenesten er på vei utfor stupet, UNN må kutte 170 millioner og UNN må spare – ambulanser parkeres på grunn av sykdom
Mer om saken: Ambulansekrise på UNN, UNN på sparebluss: Beredskapen er svekket, Følgene kan bli fatale, UNN og ambulansetjenesten
– Geografien i våre kommuner gir oss en ekstra utfordring med tanke på store avstander. Vi gjør hva i kan for å sikre befolkningen et trygt og forsvarlig tilbud nå og i fremtiden, utdyper han.
– Tallene fra Sintef er temmelig dystre. Jobbes det aktivt med forbedring på dette området?
– Jeg verken kan eller ønsker å kommentere detaljene, svarer klinikksjefen.
Klinikksjefen ønsker heller ikke å svare på hvorvidt han, i likhet med klinikktillitsvalgt for ambulansearbeiderne, Finn Olav Lind, mener ambulansetjenesten er underfinansiert- da med tanke på de nasjonale føringer som foreligger for beredskapen.
Han ønsker heller ikke å kommentere (1) det at tjenesten har gått med underskudd i en rekke år samtidig som innsparingskravene har blitt større og større, eller (2) i hvilke grad klinikk- og sykehusledelse kan påvirke budsjettet.
– Akuttmedisinsk klinikk har fortsatt et stort innsparingskrav, men vi har nå fått anledning til å se mot mer langsiktige løsninger. Hvordan det endelige oppdraget blir må vi komme tilbake til når det er avklart, sier han.
Les mer om saken hos iTromsø