HELSEPLATTFORMDAGER: storprosjektet Helseplattformen var tema i Trondheim i juni.Foto: Tori Flaatten Halvorsen.
Opplagte begrensninger overskygget av framtidige muligheter
Å få tilgang på vesentlig pasientinformasjon er avgjørende for ambulansepersonell. Mye av det kan Helseplattformen løse, men det er fortsatt begrensninger og usikkerhet.
Det digitale storprosjektet
Helseplattformen var tema i Helseplattformdagene i Trondheim 4.-5. juni.
For andre år på rad skulle man samle erfaringer og se på mulighetene som ligger
i det enorme prosjektet som HelseMidt har investert i.
Det er to år siden Øya legekontor og halvannet år
siden St Olavs Hospital koblet seg på. Det digitale systemet erstatter over 80
systemer i helseforetaket og i kommunehelsetjenesten, samt omkring 200 andre
systemer og nasjonale løsninger. Her bestilles det mat og utstyr til sykehusavdelingene
i samme system som man finner røntgen- og laboratoriesvar, journalnotater og
legemiddellister. Målet er at hver enkelt helsearbeider som jobber innenfor
eller utenfor sykehusene, skal finne den informasjonen man trenger for å kunne
gi trygg helsehjelp. Videre skal pasientene selv kunne finne informasjon om
egen helse via appen «HelsaMi». Det er et hårete prosjekt som kun
HelseMidt av våre fire regionale helseforetak, har turt å gå for. Så hårete at
flere både på og utenfor kongresscenen fleipet med at man neppe hadde turt å
starte på et slikt gigaprosjekt hvis man i dag skulle ha begynt på nytt.
Oppstartsproblemer sett gjennom
sykehusets ledelse øyne
Følg med på hva som skjer i prehospital akuttmedisin! Med Ambulanseforum pluss får du tilgang til alle Ambulanseforums artikler på nett.
Som abonnent vil du få tilgang til alle våre digitale seminarer, både direktesendingene og arkivet