Anestesilegen Gunnar Vangberg mener vi må reflektere over helheten i den akuttmedisinske kjeden. Det gjør han med podkasten FramSnakk.
Ønsker å sette fokuset på menneskene i den akuttmedisinske kjeden
Han begynte på ambulansen i Trondheim, har som anestesilege både hos skvadronen og luftambulansen - og i dag kjenner du han kanskje som stemmen bak podkasten FRAMsnakk.
Gunnar Vangberg jobbet på
ambulansen i Trondheim i alle det seks årene han studerte medisin. Erfaringen
derfra gjorde han enda mer sikker på at målet var anestesi og jobb på
legehelikopter. Det ble både 330-skvadron og luftambulanse, jobb i forsvaret i
tillegg til jobben på anestesiavdelingen på St. Olavs Hospital. De medisinske
avgjørelsene i nødsituasjonen er fortsatt spennende for anestesilegen, men
systemtenkning og refleksjoner rundt alle avgjørelsene som til sammen utgjør en
enda større helhet, interesserer han stadig mer.
Vangberg sier selv at han aldri har
vært den flinkeste til å grave seg ned i detaljer, forske og skrive artikler
som leses av et fåtall mennesker. Derfor passer det perfekt å kombinere jobb i
klinikken samtidig som han jobber tverrfaglig og systemisk på Prehospital
Fellestjenester i Helse Midt-Norge. Der lager han blant annet Podcasten
FramSnakk sammen med to han har møtt på sin arbeidsvei, Truls Melbye og Dag Uno
Furuknap. Med ulike nettverk, personligheter, erfaringer, kunnskap og
ferdigheter utfyller de hverandre. De framsnakker det å ha et fugleperspektiv
på arbeidshverdagen. Det mener han dessuten kan forebygge utbrenthet blant
helsearbeidere.
– Podcasten er et forsøk på å
sette fokus på at det er menneskene i den akuttmedisinske kjeden som er
grunnfjellet i det vi gjør. Ofte kan man få inntrykk av at det er retningslinjer,
dingser, dataløsninger, sambandsmidler og medisiner som er kjernen i det vi
holder på med. Slik tenker ikke jeg. Det å møte mennesker i sårbare
øyeblikk er verdifullt for den som bryr seg om mennesker. Men det kan også være
belastende. Det går ikke alltid slik vi håper det skal. Noen pasienter får
store skader eller dør selv om vi gjør det riktige medisinske tiltaket.
Pårørende står tilbake alene og kan være både lei seg og usikre på hva som har
skjedd. Vi får urimelige klager og noen ganger gjør vi feil. Alt dette må vi
snakke om for å holde ut en hel yrkeskarriere. Dessuten bør vi tørre å se nøye
på hva som faktisk er gode prehospitale tjenester. Å telle tiltak og måle tiden
vi bruker er ikke nok. Helheten og opplevelsen for dem som er berørte, er så
mye større enn det. Derfor har vi laget poscastepisoder der for eksempel
responstid blir sett på med et kritisk blikk.
Følg med på hva som skjer i prehospital akuttmedisin! Med Ambulanseforum pluss får du tilgang til alle Ambulanseforums artikler på nett.
Som abonnent vil du få tilgang til alle våre digitale seminarer, både direktesendingene og arkivet