Dagens crew på flyambulansebasen i Alta. Fra venstre: styrmann Vegard Swendsen, kaptein Karl Hermann Haugland, anestesisykepleier Per Christian Haugenes og Johanna Erikson (lege på hospitering). Tekniker Ørjan Johnsen i døråpningen sjekker at alt er i orden før oppstart.Foto: Avincis Alta.
«En vanlig dag på jobben» hos flyambulansen i Alta
Flyambulansebasen i Alta er et knutepunkt for akuttberedskap i Finnmark, der mannskapet håndterer alt fra akutte oppdrag til psykiatriske transporter. Hver dag byr på nye utfordringer i krevende vær og store avstander.
«En vanlig dag på jobben» er et uttrykk som
sjelden brukes om beredskapstjenestene – enten det gjelder ambulanse, brann
eller politi. Ingen dager er like, heller ikke hos flyambulansetjenesten i
nord. Vi har besøkt mannskapet på Avincis-base i Alta for å høre hvordan deres
hverdag skiller seg fra andre beredskapsetater.
Flyambulansebasen i Alta har én døgnbemannet
maskin og ett dagfly. For å holde tjenesten operativ kreves store
pilotressurser. Døgnmaskinen trenger ti piloter i rullering for å opprettholde
døgnberedskap, mens dagmaskinen krever fem piloter. I tillegg har Avincis en
pilotpool som dekker opp ved fravær eller behov for sertifisering. Totalt er
over hundre piloter i virksomhet for å betjene «de gule englene», som
flyambulansene ofte kalles lokalt.
Hver base har en baseleder som er ansvarlig
for driften, og en medisinsk leder ansatt i helseforetaket som leverer
medisinsk personell. Crewet har hvilerom på basen, som tilfredsstiller kravene
i hviletidsbestemmelsene og muliggjør 20 minutters beredskap.
Følg med på hva som skjer i prehospital akuttmedisin! Med Ambulanseforum pluss får du tilgang til alle Ambulanseforums artikler på nett.
Som abonnent vil du få tilgang til alle våre digitale seminarer, både direktesendingene og arkivet