Redningshelikopter

SAR Queen i hangaren i Bodø.

Hemmeligholder bekymring om beredskapen med SAR Queen

Hovedredningssentralen er bekymret over beredskapen med de nye redningshelikopterne SAR Queen som tar over private aktører med mer kapable helikoptre for oppdrag i høyden. Brevet blir hemmeligholdt av Justisdepartementet.

Publisert Sist oppdatert

Direktør Jon Halvorsen ved Hovedredningssentralen har skrevet et brev med bekymring om helikopterberedskapen til Justisdepartementet. NRK skriver at Halvorsen i brevet uttrykker bekymring over de nye redningshelikoptrene. SAR Queen tar over for Sea King, men de nye redningshelikoptrene er nesten dobbelt så tunge som forgjengeren. Dette gir utfordringer når oppdrag på høyfjellet skal løses. I tillegg vil en systemfeil på de nye helikopterne i praksis kunne føre til at Norge står helt uten helikopterberedskap. Halvorsen ber Justisdepartementet om å bremse innføringen av SAR Queen. Ifølge NRK skriver han også at de sivile operatørene bør fortsette med en annen helikoptertype av hensyn til beredskapen.

Tar over i oktober

Hovedredningssentralen poengterer at det er en stor risiko med bare en helikoptertype til søk å redning, da bare én teknisk feil kan forårsake at alle settes på bakken. Dette rammer da hele redningstjenesten.

AW 101-helikoptre, som altså kalles SAR Queen på folkemunne, tar over etter Sea King som har operert i mer enn 50 år. Dette er en prosess med 16 helikoptre som ikke er fullført. Den totale prislappen ligger på om lag 15 milliarder kroner. AW 101 ble opprinnelig utviklet og produsert av AgustaWestland, og prototypen fløy første gang i 1987.

I dag operer CHC på Florø og i Tromsø. I Bodø bruker CHC Sikorsky S-92A, mens det er Super Puma i Florø. Etter planen skal Forsvaret ta over med AW 101/SAR Queen i Florø i oktober neste år, og i Tromsø i 2028.

Redningstjenesten i Norge ble startet med privat aktør med Helikopterservice, som opererte på Sola og i Bodø fra 1970 til 1973. Dette var da i påvente av Sea King som ble levert i 1973. Helikopterservice brukte da Sikorsky S-61, som ble faset ut i 2004.

Sårbar for teknisk svikt

Jon Halvorsen i Hovedredningssentralen poengterer i sin bekymring at vi må ha flere aktører å spille på.

– Ved teknisk svikt kan alle helikopterne settes på bakken til man finner ut hva som er problemet. Med AW 101 i hele Norge vil vi stå uten redningshelikopter-tjeneste, sier Halvorsen til NRK. Dette er noe som allerede har skjedd, men innenfor et kortere tidsrom på bare noen timer, da det ble oppdaget sprekkdannelser på en av AW 101-maskinene. Halvorsen sier videre at risikoen ikke er veldig høy for at alle helikopterne blir satt på bakken, men store nok til at det må være med i vurderingen. Derfor mener han at vi må beholde flere helikoptertyper i beredskapen.

Dårlig løft i store høyder

I store høyder med tynn luft har Hovedredningssentralen erfart at AW 101 har hatt problemer med å løse oppdragene, ifølge NRK.

– Vi er blitt stadig mer oppmerksom på at det har svakheter, sier Halvorsen om høydeutfordringene. I brevet til departementet sammenligner Hovedredningssentralen løfteevnen til Super Puma L! og AW-101. Mens AW-101 ikke kan løfte en eneste person på Gallehøgpiggen når det er null grader i lufta, kan Super Puma under de samme forholdene løfte inntil åtte personer. I dag opererer CHC med helikoptre med god løftekapasitet i Florø, der basen ligger nær de høyeste fjellområdene i Jotunheimen, men altså ikke lenger enn fram til oktober neste år.

Bekymringen som er sendt fra Hovedredningssentralen er blitt forsøkt hemmeligholdt av Justisdepartementet. NRK skriver at de er nektet innsyn.

Powered by Labrador CMS