Redningshelikopter
Forsvarssjefen: Det er fortsatt stor risiko for nye problemer rundt skandalehelikopteret NH90
På de første NH90-helikoptrene ble det oppdaget 800 feil. Men alternativet, amerikanske Sea Hawk, ville ikke taklet røffe forhold i nordområdene, sier forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen ifølge Aftenposten.
Mandag klokken 09 startet høringen i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité om kjøpet av 14 stykk NH90-helikoptre til Kystvakten og marinens fregatter.
Helikoptrene ble bestilt i 2001, men ingen av de ni som har ankommet pr. januar 2019, er i planlagt bruk.
Forsvarssjefen: Leverandøren har hovedansvaret
Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen har tidligere uttalt at kontrakten om kjøp av NH90 forlengst burde vært brutt.
Under høringen mandag hadde han knapt satt seg før han plasserte hovedansvaret for skandalen rundt NH90 hos leverandøren NHI (NATO Helicopter Industries).
Han konstaterte at det fortsatt er knyttet en stor risiko til leveransen av helikoptrene, men at det kan bli like dyrt å bytte helikopter.
– Manglende evne til å levere på tid og kvalitet har vært et tilbakevendende tema siden 2004. I desember 2004 hevdet NHI at leveransene ville bli forsinket med vel ett år. Så ble planen stadig forskjøvet. I 2008 innrømmet de at det første ville komme først i 2011, sa Bruun-Hanssen.
Han hevdet at de norske NH90-problemene har vært en konsekvens av problemene hos NHI, ikke årsaker i seg selv.
Forsvarets forskningsinstitutt ville under høringen ikke svare på hva flytimer med NH90 koster, eller om dette er en normalpris på helikopter. De mente likevel at vedlikeholdskostnadene er «sammenlignbare» med dem for redningshelikopteret Sea King, et helikopter som er langt på overtid og som i dag krever store vedlikeholdskostnader.
Les mer om saken hos Aftenposten