Redningshelikopter
For kontroversielle i Norge: Redningshelikoptre flyttes til Island og Grønland
H225 Super Puma-helikoptre som tidligere fløy i Norge blir redningshelikoptre på Grønland og Island, skriver Teknisk Ukeblad.
Island har allerede gjort det, og Grønland er i ferd med å gjennomføre den samme øvelsen som Norge:
Bytte ut gamle Sea King-arbeidshester med nye og mer moderne redningshelikoptre.
Både Grønland og Island har valgt helikoptertypen som fortsatt er kontroversiell og uønsket her til lands etter Turøy-ulykken, nemlig Airbus H225 Super Puma.
Tidligere CHC og Bristow
Air Greenland har bestilt to H225 opplyser Airbus i en pressemelding. Her kommer det fram at det er snakk om to helikoptre som tidligere fløy for oljeindustrien som nå blir modifisert, og at den franske helikopterprodusenten også skal levere vedlikehold og flygertrening.
– Dette er to helikoptrene med et lavt antall flytimer, og deres enestående sar-kapasitet sikrer at vi kan ha en effektiv redningstjeneste i mange år framover, sier Air Greenland-sjef Jacob Nitter Sørensen i pressemeldingen.
Bilder fra grønlandsk presse viser at minst ett av disse helikoptrene har tidligere fløyet på norsk register som redningshelikopter operert av CHC Helikopter Service.
Tidligere i år mottok den islandske kystvakten («Landhelgisgæsla Íslands») to H225 Super Puma-maskiner. Disse allværs søk- og redningshelikoptrene (awsar), produsert i 2010, ble operert av Bristow Norway for Equinor og Vår energi i Hammerfest fram til Turøy-ulykken.
Islendingene fikk et meget gunstig tilbud: De får lease de nye helikoptrene til samme pris som de eldre Super Puma-maskinene de erstatter, samt at Airbus tok regninga for å lære opp besetningene på det nye utstyret.
Les mer om saken hos Teknisk Ukeblad