Nødnummerdebatt
Dårligst på nødnummer
112-sentralen i Telemark havner helt på bunnen i en landsomfattende undersøkelse.
112-sentralen i Telemark havner helt på bunnen i en landsomfattende undersøkelse.
Les hele saken i Varden: Dårligst på nødnummer
Mer om: Svartid på nødnummer i Norge
Les også: Dialogkonferansen om felles nødnummer og nødsentraler
Er du i trøbbel, og må ha tak i politiet kjapt, må du regne med at det går opp mot et halvt minutt før politiet plukker opp røret i den andre enden. Det viser en test utført av datainnsamlingsbyrået Norstat, som har testet samtlige 110-, 112- og 113-sentraler i landet.
– Skuffende
Til sammenligning får du fatt i AMK-sentralen i Rogaland eller Oslo-politiet på rundt sju sekunder.
– Vi er for trege på labben, innrømmer lederen for fellesoperativ enhet i Telemark politidistrikt, Arne Isak Tveitan.
30 testtelefoner til 112 i Telemark tok i snitt 28,1 sekunder før de ble besvart, inkludert en fire sekunder lang, standardisert talemelding. Det er ti sekunder mer enn snittet for landets 112-telefoner – og langt tregere enn hva politiet i Telemark selv mener er en akseptabel responstid.
– Det bør ikke være høyere enn landsgjennomsnittet. Det er litt skuffende at vi ligger såpass høyt, sier Tveitan.
Ubesvarte anrop
Ved to anledninger ble ikke testtelefonene besvart. Det liker ikke Tveitan.
– Det skal selvsagt ikke forekomme, sier han.
112-sjefen påpeker at operasjonssentralen har rundt 10.000 henvendelser i måneden. Rundt 90 prosent betegnes som falske.
– Folk som har behov må kunne stole på at de får svar når de ringer 112, sier han videre.
Tveitan kan ikke umiddelbart sette fingeren på hva som gjør at det tar så lang tid før politiet tar telefonen, men antyder at medarbeiderne på operasjonssentralen kan ha for mye å gjøre, i tillegg til at dataverktøyene ikke brukes effektivt nok, samt at de rett og slett bruker for lang tid når de snakker i telefonen.
– Var denne testen en vekker for dere?
– Dette gir oss i alle fall en mulighet til å borre dypere og se hva vi kan gjøre bedre.