Nødmeldetjeneste
Singapores 113-app har spennende funksjoner
Smarte byer inkluderer teknologi som forbedrer hjelp og behandling av prehospitale pasienter, sa Marcus Ong, leder og forsker på Singapore General Hospital sin prehospitale klinikk på EMS TED Talk på EMS2019.
– I Singapore har nesten alle en smarttelefon. Vi har en app hvor 40 000 frivillige har registrert seg for å kunne hjelpe til som akuthjelpere i nødsituasjoner.
Singapore er en øy på 45 x 25 kilometer med 6,5 millioner innbyggere, mange skyskrapere og høyhus, samt tung trafikk.
– Vi har noen «superrespondere» som har hjulpet til opptil 30 ganger i løpet av tre år, og som definitivt har reddet flere liv.
Appen i Singapore sporer akutthjelpere, har registrert hjertestartere, og har også mulighet for videosamtaler med nødsentralen.
– Operatørene varsler folk innenfor en radius på 400 meter ved mistenkte hjertestans. Når syv akutthjelpere har bekreftet at de kan hjelpe, vil flere som melder seg få avslag.
På TED Talk spurte flere Ong hvordan de ivaretar akutthjelpere i etterkant.
– De vil bli ringt opp senere for å høre hvordan det går. Vi har også sosiale sammenkomster for akutthjelpere.
Ambulanseforum vil skrive mer om Singapores ambulansetjeneste i tidsskriftet.