Nødmeldetjeneste

– Feilaktige ambulansetall

– Det er svært uheldig at den nasjonale rapporten til Helsedirektoratet fremstiller kvaliteten ved vår sentral som dårlig, basert på feilaktig datamateriale, sier Hans Jacob Westbye, medisinsk rådgiver for AMK Førde.

Publisert Sist oppdatert

– Det er svært uheldig at den nasjonale rapporten til Helsedirektoratet fremstiller kvaliteten ved vår sentral som dårlig, basert på feilaktig datamateriale, sier Hans Jacob Westbye, medisinsk rådgiver for AMK Førde til Dagens Medisin.
– Vi har nå gjennomgått alle våre oppdrag i fire måneder for å samle datagrunnlag for egen statistikk. Resultatet av denne avviker i stor grad fra den nasjonale rapporten, sier medisinsk rådgiver Hans Jacob Westbye ved AMK Førde.
I foretakets egen rapport er snittiden før ambulanse varsles 2,5 minutter, mens rapporten fra Helsedirektoratet viste at det tok 6,2 minutter fra oppringning til ambulanse var varslet.
Klarer ikke filtrere
Westbye sier Helse Førde har gått grundig gjennom rapportene og at det ser ut til at den nasjonale rapporten ikke klarer å filtrere ut spesielle oppdrag.
Det er nå fjerde gang rapporten er utarbeidet.
– Alle rapportene er blitt distribuert direkte til alle landets AMK-sentralene og vi har ønsket å få reaksjoner og tilbakemeldinger. Disse har i stor grad uteblitt, også fra Førde. Reaksjonene fra AMK Førde illustrerer at det til nå har vært vanskelig å få pålitelig rapportering som gir oss et godt grunnlag for sammenlikninger. Det håper vi skal bli vesentlig bedre fra 2013, sier divisjonsdirektør Cecilie Daae i Helsedirektoratet.
Les mer om saken hos Dagens Medisin

Powered by Labrador CMS