Nødmeldetjeneste

– Ett nødnummer bør være nok

Det er i Norge til sammen 68 nødsentraler. Alle bør kunne nås med ett eneste nummer, 112, mener Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Publisert Sist oppdatert

Det er i Norge til sammen 68 nødsentraler. Alle bør kunne nås med ett eneste nummer, 112, mener Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) ifølge Tønsbergs Blad.
Helsedirektøren og fungerende direktør i Statens helsetilsyn: 113 fungerer og Uenighet om ett nødnummer
– Vi må gjøre det så enkelt og oversiktlig som mulig for innbyggerne, samtidig som vi må legge til rette for best mulig samarbeid mellom politiet, brannvesenet og helsevesenet, sier Anne Rygh Pedersen, avdelingsdirektør i DSB på direktoratets nettsider.
Mange av nødsentralene er små og har for lav fast bemanning, mens Sverige har til sammenligning 18 og Finland har 15. Finnene planlegger å redusere til seks, mens Danmark har åtte og planlegger å redusere til tre, opplyser direktoratet.
Rygh Pedersen mener Norge må lære av våre naboland.
– Vi bør gå skikkelig inn i hvordan vi kan få til en bedre og mer robust nødmeldetjeneste i Norge. Dette er også et punkt 22. juli-kommisjonen er opptatt av, sier hun.
Hun mener det er viktig at når Stortinget behandler Samfunnssikkerhetsmeldingen er det viktig å huske på at dette dreier seg om å samordne håndtering av alle nødanrop. Det vil gjøre det vesentlig lettere for befolkningen å nå fram til den hjelpen de trenger i alle typer nødssituasjoner.
– Nødmeldetjenestereformen må gjennomføres. Det vil styrke innsatsapparatets evne og mulighet til å yte landets innbyggere mer samordnet og effektiv innsats ved ulykker, kriser og katastrofer, slår Rygh Pedersen fast.
Les mer om saken hos Tønsbergs Blad

Powered by Labrador CMS