Nødmeldetjeneste
DSB fortviler over nødanrop fra Tesla-biler: Samme bil ringte nødnummeret 126 ganger på én natt
DSB bønnfalte Tesla om å fikse problemet med at bilene ringer nødnummeret ved en feil, etter tre hendelser i slutten av oktober som satte kapasiteten ved 110-sentralen i Bergen under sterkt press, ifølge E24.
Tjenesten kalles eCall, og er påbudt i alle typegodkjente personbiler i Norge fra og med 31. mars 2018. Også Tesla Model 3 kommer med en slik SOS-knapp, som automatisk ringer opp nødnummeret hvis eieren trykker på knappen, eller bilen er involvert i en ulykke.
Aftenposten omtalte problemet i mars, da et storinnrykk av Teslas ferske bil kom på det norske markedet, og mange eiere ville teste knappen.
Men i løpet av året har DSB oppdaget at nødanropene fortsatt kommer fra biler og eiere som overhodet ikke er i nød.
Den 29. oktober sendte DSB en e-post til Tesla om store problemer med tjenesten eCall, hvor tre tilbakemeldinger fra Bergens 110-sentral inkluderes:
- Ved ett tilfelle hadde et barn utløst eCall, men eieren av bilen klarte ikke å «avstille» nødanropet. «Hver gang 110 la på, ringte bilen opp igjen. Dette skjedde seks ganger før det ga seg», skriver DSB.
- Uken før hadde en bil ringt 25–30 ganger i løpet av 12 minutter. 110-sentralen fikk ikke kontakt med bilen, og saken ble aldri avklart.
- Natten før e-posten til Tesla ble sendt, hadde en og samme bil ringt nødanropet i Bergen hele 126 ganger.
«110-sentralen forsøkte å ringe eier, men fikk ikke kontakt. De sendte brannvesenet ut kl 02, ringte og banket på døren, men fikk ikke kontakt. Bilen sto utenfor huset, og de kunne se at eCall var aktivert», heter det i e-posten fra DSB, som understreker alvoret i situasjonen like etter.
«Dette er en uholdbar situasjon! Det er svært ressurskrevende for 110-sentralene/brannvesen og en fare for å forstyrre håndteringen av reelle nødsituasjone».
– Må reagere som om det er skarpt
Totalt har eCall-systemet blitt aktivert 3.084 ganger i løpet av årets 10 første måneder, opplyser DSB. Det inkluderer alt, også testing og reelle situasjoner, men antallet gikk betydelig ned etter storinnrykket av Model 3 i mars i år.