Nødmeldetjeneste
Da et familiemedlem havnet i en alvorlig ulykke i Finland, måtte Eirik ringe 113 fra Norge
Eirik Slagtern har den siste tiden opplevd to trafikkulykker som har rammet noen nær ham. Nå går han i rette med en mobildekning som ikke er god nok når ulykkene skjer i Finland, skriver Nordlys (krever innlogging).
– I mai ble Musikkgarasjens ene varebil totalvraket natt til en søndag mellom Brannsletta og Bugøyfjord. Tilfeldighetene gjorde at jeg på dette strekket, som fører i første bilen, møtte en ambulanse på vei fra Kirkenes. Da andre bil ikke kom rett etter meg, snudde jeg i Bugøyfjord og kom som nummer to til skadestedet, forteller Eirik Slagtern som er eier av Musikkgarasjen i Kirkenes.
I et leserinnlegg til iFinnmark skriver han om at ulykker som har rammet både hans firma og familiemedlemmer den siste tiden. Han går nå til rette med en mobildekning som ikke er god nok når ulykken er ute.
I beste hender
Tilbake til strekninga mellom Brannsletta og Bugøyfjord i Sør-Varanger. Slagtern forteller at ambulansepersonellet hadde stålkontroll, og telefonforbindelse.
– Så sjåføren var i de beste hender.
Men Slagtern selv opplevde at mobiltelefonen hans ikke hadde noen forbindelse.
–Da jeg langt om lenge, 50 meter bortenfor skadested, fikk noen i tale, var det finske gloser fra en telefonsvarer som kom. Jeg tenker med gru på om jeg hadde vært først på skadestedet, sier Slagtern til iFinnmark.
– Jeg erfarer at det flere steder på dette veistykket er svært dårlig dekning,
Nært familiemedlem kjørte utfor
Sist helg var ulykken ute igjen og denne gangen rammet ulykken nært familiemedlem.
– Ett av mine familiemedlemmer var passasjer i en privatbil som kjørte utfor mellom Kaamanen og Sevettijärvi. Man prøvde å ringe 113, også med +47 foran, uten resultat. De fikk kontakt med finsk sentral, men språkproblemene gjorde kommunikasjon umulig, gjenforteller kirkenesværingen.
Det endte opp med at Eirik Slagtern ble kontaktet av familiemedlemmet.
–De ringte meg og jeg fikk alarmert 113 som øyeblikkelig tok affære. Helikopteret fant de forulykkede takket være at en av mobilene hadde appen Hjelp 113, hvor koordinatene oppgis automatisk. Alt ble unnagjort på rundt en time, vil jeg tro.
Roser helsevesenet
Slagtern roser et gjennomprofesjonelt helsevesen. Problemet når ulykkene skjer i områder med spredt bebyggelse, mener han er kommunikasjonen.
– Mobildekningen på strekningen Brannsletta-Bugøyfjord må utbedres. Når ting skjer rett ved grensen på finsk område, må det gå an å få satt over til norsk 113 derifra, og særlig hvis språkproblemene er uoverkommelige, eller hvis norsk assistanse er raskest på plass, sier Slagtern.
– I begge disse tilfellene har alt gått bra. Heldigvis, men dette bør det bli en utbedring på.
Kostnadsspørsmål
Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor sier at det når det gjelder dekningen er det utfordringer på flere strekninger i Finnmark.
Les mer om saken hos Nordlys (krever innlogging)