Nødmeldetjeneste

AMK-operatør i Tøyensaken fikk advarsel etter dødsfall

Etter at en tyrkisk kvinne døde på Tøyen i Oslo i fjor, har helsetilsynet slått fast AMK-operatørens hjelp var uforsvarlig og ikke omsorgsfull.

Publisert Sist oppdatert

Etter at en tyrkisk kvinne døde på Tøyen i Oslo i fjor, har helsetilsynet slått fast AMK-operatørens hjelp var uforsvarlig og ikke omsorgsfull,skriver VG.

Les mer: Alt om Tøyensaken

Les også: Sterk kritikk av AMK-driften

Saken mot en annen operatør ble avsluttet uten at det er funnet at personen handlet klanderverdig.

Familien til Døndu Tulum (63) ringte nødnummeret 113 da hun ble akutt syk i januar i fjor. Det oppsto en krangel mellom familien og operatøren på AMK-sentralen.

Da ambulansepersonellet kom fram til leiligheten på Tøyen, 23 minutter etter det første nødanropet, var den tyrkiske kvinnen allerede død.

Helsetilsynet viser til at det forventes at AMK-operatører skal håndtere dialog profesjonelt. Det er viktig å ikke la seg provosere eller opptre provoserende.

«Du reagerer med å forsøke å korrigere pårørende, samtidig som du stiller vilkår for å yte akuttmedisinsk bistand. Du uttaler også at du vil sende politiet og anmelde vedkommende. Du kommer med en karakteristikk av pårørende», heter det i advarselen.

Helsetilsynet mener operatøren ble mer opptatt av å krangle med familien enn å konsentrere seg om det som var sentralt for at pasienten skulle få akutt helsehjelp.

Tilsynet påpeker at også den andre operatøren framsto som lite profesjonell. Avviket var likevel ikke stort nok til at det utgjør brudd på helsepersonelloven.

Les mer om saken i VG

Powered by Labrador CMS