Nødmeldetjeneste
112: Siste frist for høringsuttalelse
I dag er siste frist for høringsuttalelse om Forslaget til fremtidig organisering av nødmeldetjenesten. Så langt er det ikke så mange fra helsesektoren som har gitt sin høringsuttalelse.
I dag er siste frist for høringsuttalelse om Forslaget til fremtidig organisering av nødmeldetjenesten. Så langt er det ikke så mange fra helsesektoren som har gitt sin høringsuttalelse.
"Innføring av 112 som eneste nødnummer antas i så måte å være mer brukervennlig for publikum enn dagens løsning med tre ulike numre, da man unngår forvirring rundt hvilken etat og hvilket nummer en skal ringe i kritiske situasjoner.
Ved innføring av 112 som eneste nødnummer overlates vurderingen av hvilken etat som kan yte den mest hensiktsmessige hjelpen til kvalifisert personell i nødsentralen. Samsvar mellom norsk nødnummer og det felleseuropeiske nødnummeret vil også være fordelaktig – både for utlendinger på besøk i Norge og for nordmenn i Europa.
I Norden er Norge alene om å ikke ha innført 112 som eneste nødnummer." heter det blant annet i høringsbrevet.
Så langt har Helse- og omsorgsdepartementet, Helse Sunnmøre, Nasjonalt folkehelseinstitutt, Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin og St. Olavs Hospital som representanter fra helsesektoren kommet med sine høringsuttalelser. Trolig kommer flere i løpet av dagen.
Se alle høringsuttalelsene her
"Det er bemerkelsesverdig at rapporten ikke har henvisninger til det arbeidet Helse- og omsorgsdepartementet (Brustad) selv initierte høsten 2008 med rapporten "En helhetlig gjennomgang av de prehospitale tjenestene med hovedvekt på AMK-sentralene og ambulansetjenesten", heretter kalt HOD-rapporten," skriver St. Olavs Hospital i sin høringsuttalelse.
Les også: Rapport om de prehospitale tjenestene
Høringsuttalelser som er skeptiske til foreslått modell
"St. Olavs Hospital er skeptisk til innføring av 112 som eneste nødnummer. Dette er i tråd med oppfatningen i store deler av norsk helsevesen slik det fremgår av helsevesenets høringsuttalelser på FENN-rapporten. Dessverre synes det som disse høringsuttalelsene er lite vektlagt av arbeidsgruppen."
Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin er opptatt av det de mener er et manglende kunnskapsgrunnlag i høringsforslaget: "Rapporten har få vurderinger som bygger på norske data over hva nødmeldetjenestene faktisk driver med og hvilke samarbeidspartnere som volummessig er viktige. Den framstår således preget av et svakt kunnskapsgrunnlag, spesielt på helsesiden.
Nklm savner fullstendig en vurdering av hvordan varslingssystemene til lokale ressurser, inkludert legevakt, er tenkt i den foreslåtte 112-modellen.
Hendelsene der det er behov for stor grad av samhandling mellom etatene, er sjeldne. Denne samhandlingen kan også sikres på andre måter enn gjennom en felles sentral," konkluderer de med.
Helse Sunnmøre: "Innledningsvis vil vi si at vi er sterkt uenig i måten man ønsker å organisere nødmeldetjenesten på med et felles nødnummer. Ved en organisering som skissert i høringsforslaget, vil en gripe dypt inn i måten akutthelsetjenestene er organisert på.
Vi opplever at dagens organisering med AMK-sentralene, samarbeidet med kommunene (legevaktene), ambulanse og spesialisthelsetjenesten er noe som bør videreutvikles videre. Det er en tett integrering mellom disse aktørene i dag. Nødmeldetjenesten er det kritiske bindeleddet mellom disse instansene og den som søker hjelp. Dersom ikke denne nødmeldetjenesten er organisert på riktig måte, vil dette kunne få alvorlige følger. Dette kan komme til å true liv og helse gjennom å svekke akuttkjeden."
Samtidig ser Helse Sunnmøre fordeler ved å kunne samle nødmeldetjenesten i en felles sentral, men med separat nødnummer for helse.
Utdrag fra positive uttalelser
"HOD vurderer det som riktig at alle nødanrop via ett nødnummer havner på ett og samme sted og håndteres av personer med både bred og dyp erfaring og kompetanse. HOD mener rapporten skisserer løsninger som fullt ut tilfredsstiller helt nødvendige krav til kompetent og hurtig håndtering av tidskritiske hendelser som bare angår en etat, eksempelvis hjertestans eller overdose.
Den synes også å tjene håndteringen av de sammensatte hendelsene som krever innsats fra flere enn en nødetat og hendelser hvor innringer åpenbart har ringt galt nummer. Dette er henvendelser som ifølge rapporten kan håndteres bedre enn det de blir i dag. Tilsvarende mener HOD at rapporten skisserer både en modell og et videre utredningsmessig løp som burde ta høyde for og løse utfordringer knyttet til taushetsplikt. HOD slutter seg derfor til rapportens anbefaling vedrørende modell og øvrige anbefalinger."
"Folkehelseinstituttet støtter forslaget om å innføre et felles nødmeldenummer fordi vi antar at dette kan gjøre det enklere for publikum å huske hvor de skal henvende seg i en akutt situasjon. En slik forenkling kan føre til at publikum får raskere hjelp, og at de får mer dekkende hjelp i de tilfellene hvor det er behov for hjelp fra flere instanser. Forutsetningen er imidlertid at de nye nødmeldesentralene gis så mye ressurser at de klarer å gi like god akutt helsehjelp som dagens AMK-sentraler gjør," skriver de i sin korte høringsuttalelse.