Medieklipp

Droner kan brukes til mye. Her drone med hjertestarter.

Slik redder droner liv i Sverige

I Gøteborg kan livreddende førstehjelp komme kjappere med drone enn med ambulanse. Dronenytt dro til Sverige for å lære mer om Everdrones unike prosjekt.

Publisert

– Det gjelder å spare livsviktige minutter. Får man ikke rett behandling etter en hjertestans har inntruffet, synker sjansen til å overleve med 10 % hvert minutt.

Så om dronen kommer frem 2-3-4 minutter før ambulansen, øker sjansen til å overleve betydelig, sier Mats Sällström, CEO i Everdrone, som i to år har jobbet med å sende ut livreddende førstehjelp med droner i Sverige til UAS Norway.

– Dronen vår sendes ut mellom én og fire ganger i uka til pasienter med hjertestans. Og dronen har potensial til å være betydelig raskere enn ambulansen i mange tilfeller, sier han.

Den opprinnelige ideen kom fra Karolinska Institutet i Stockholm, som har forsket på konseptet.

Nå samarbeider de med Everdrone om tjenesten som foreløpig finansieres av en kombinasjon av private investorer og statlig støtte.

I slutten av august ble rapporten med testresultater fra Karolinska publisert i European Hear Journal – du kan lese rapporten her

På standby 100 timer i uka

Ukas Dronenytt fra UAS Norway er på besøk hos Everdrone utenfor Gøteborg.

Dronen som frakter hjertestartere er en DJI Matrice 600 Pro, som er parkert i en hangar – står klar til å rykke ut store deler av døgnet. Systemet er på standby om lag 100 timer i uken, cirka 14 timer i døgnet.

– Det som skjer når vi får inn en alarm er at systemet vårt starter opp og gjør seg klar til å fly. Deretter ringer piloten vår kontrolltårnet og ber om tillatelse til operasjon i den aktuelle sektoren.

Normalt tar det 20-25 sekunder, og i den perioden holder dronen fortsatt på å starte opp, så vi taper ikke noe tid på det, forteller Sällström.

Prosessen ved alarm er automatisert, og fungerer slik:

– En person som bevitner en hendelse ringer inn til alarmsentralen, som klikker på en indeks som heter medisinsk hjertestans.

Da går det et signal automatisk til vår drone, og vi er klare til å fly innen 60 sekunder. Denne integrasjonen er helt avgjørende for operasjonen.

Operatørene som sitter på alarmsentralen trenger aldri å ta en beslutning om å sende dronen, de gjør den samme jobben som de alltid har gjort, og da aktiveres systemet, forklarer han.

Det fins ikke et UTM-system i Sverige, slik som i Norge. Everdrone flyr innenfor kontrollert luftrom, slik at de kan koordinere operasjonen med lufttrafikktjenesten.

Everdrone har søkt myndighetene om å etablere geografiske UAS-soner, men dette er fortsatt ikke avklart.

– Det vi alle venter på i bransjen er at et bedre utviklet UTM-system skal komme på plass, slik at denne type tjenester kan finnes overalt, sier Sällström.

Kan også frakte blodprøver

I Norge har vi sett flere prøveprosjekter med frakt av blodprøver med droner, men Everdrone har altså valgt å fokusere på hjertestartere.

– En konsept med blodprøver vil påvirke logistikksystemene i sykehusorganisasjonen på en helt annen måte enn det vi gjør nå, så det er mer komplisert fra et kundeperspektiv.

Rent teknisk kunne vi fraktet blodprøver i morgen, og vi har gjort demonstrasjoner. Men vi må ha et større interesse på kundesiden, sier han.

Flyvninger over lengre distanser vil også kreve mer.

– Vi har valgt en plattform som bygger på multikopterteknologi. Ser man regulatorisk på det er det mer kompleks å fly lange strekninger, det har vi ikke infrastrukturen og teknologien til å gjøre på en enkel måte.

Siden vi koordinerer med lufttrafikktjenesten, så vet vi at ingen andre er i den sektoren vi opererer i.

Skulle vi flydd 50 kilometer i ikke-kontrollert luftrom, da ville det blitt en helt annen type operasjon. Vi kan jo ikke garantere at det ikke fins en hobbypilot eller en fallskjermhopper i området.

Les om testresultatet fra Karolinska og resten av saken på UAS Norway sine nettsider.

Powered by Labrador CMS