Medieklipp

Skole med blålys og sirene

Publisert Sist oppdatert

- Er det ikke bare å sette seg bak rattet, skru på blålyset og trø gassen i bunn?
- Noen tror kanskje det, men utrykningskjøring handler ikke om fart. Det er forbausende lite å spare på høy fart. Det er jevnheten som er avgjørende. En jevnhet du oppnår ved å analysere trafikkbildet og se hva som skjer før det skjer. Vi prøver å sette oss inn i tankene til våre medtrafikanter, sier instruktør og undervisningsansvarlig Tor Fure i Salten Brann IKS til Avisa Nordland.
Årlig bringer han 15-20 nye sjåfører til aktiv tjeneste gjennom et «kode 160 kurs». Pluss vedlikeholdskurs av de mange sjåførene som er i Salten.
Holdninger, holdninger og holdninger. For Fure handler jobben om å skape gode holdninger hos sjåførene. Det er det viktigste.
– De fleste menn mener de er bedre enn gjennomsnittet til å kjøre bil. Bilkjøring handler ikke bare om deg, men også om samhandling med andre trafikanter. Spørsmålet er om du er villig til å kompensere for andres feil for å bevare sikkerheten i trafikken.
– Det er ikke til å legge skjul på at noen av landets utrykningssjåfører har tatt risiko opp igjennom årene. Unødvendig risiko.
Denne dagen har Fure elevene Rune Lange og Anita Kjelstrup Gløersen med seg i skolebilen. Sistnevnte var for øvrig landets første kvinnelige redningsmann på redningshelikopteret. Hun er godt vant til å jobbe under press. Nå er hun vikar i ambulansetjenesten ved Nordlandssykehuset.
– Kurset har vært en skikkelig vekker for meg. Jeg har lært mye som jeg ikke har tenkt på tidligere, sier Lange.
Les mer om saken hos Avisa Nordland

Powered by Labrador CMS