Medieklipp
Fremdeles mangel på godkjente landingsplasser. – Piloter frykter straff
Pilotene på redningshelikopteret må bryte loven for å få pasientene raskt til sykehus.
Nå frykter de å bli straffet for det som er systemets feil, i likhet med vaktsjefen på «Helge Ingstad». Dette skriver NRK i en nyhetssak.
Flere sykehus mangler godkjente landingsplasser til AW101. Pilotene må velge mellom å bryte loven for å lande ved disse. Bare to sykehus i Norge, på Stokmarknes og i Bodø, er godkjent for det nye redningshelikopteret Leonardo AW101.
Ifølge Forsvaret betyr det at fartøysjefen er nødt til å påberope seg nødrett – hver eneste gang pasienter skal flys helt fram til et sykehus uten godkjent landingsplass.
Hvis noe da går galt, konstaterer Forsvaret at pilotene risikerer å bli personlig straffeforfulgt.
Spesielt fem sykehus uten godkjent landingsplass, tar jevnlig imot AW101:
- Universitetssykehuset Nord-Norge, Tromsø
- Haukeland universitetssjukehus, Bergen
- St. Olavs hospital, Trondheim
- Førde sentralsjukehus
- Sykehuset Levanger
Luftfartstilsynet forsøker å finne midlertidige løsninger, blant annet vurderer man om det kan gis dispensasjon for landing dersom det settes opp vakthold for å holde folk unna når redningshelikoptre lander og tar av.
Les hele saken på NRK sine nettsider.