Medieklipp

Norsk AW101 lander på St. Olavs hospital 13. september 2019.

Fremdeles mangel på godkjente landingsplasser. – Piloter frykter straff

Pilotene på redningshelikopteret må bryte loven for å få pasientene raskt til sykehus.

Publisert Sist oppdatert

Nå frykter de å bli straffet for det som er systemets feil, i likhet med vaktsjefen på «Helge Ingstad». Dette skriver NRK i en nyhetssak.

Flere sykehus mangler godkjente landingsplasser til AW101. Pilotene må velge mellom å bryte loven for å lande ved disse. Bare to sykehus i Norge, på Stokmarknes og i Bodø, er godkjent for det nye redningshelikopteret Leonardo AW101.

Ifølge Forsvaret betyr det at fartøysjefen er nødt til å påberope seg nødrett – hver eneste gang pasienter skal flys helt fram til et sykehus uten godkjent landingsplass.

Hvis noe da går galt, konstaterer Forsvaret at pilotene risikerer å bli personlig straffeforfulgt.

Spesielt fem sykehus uten godkjent landingsplass, tar jevnlig imot AW101:

  • Universitetssykehuset Nord-Norge, Tromsø
  • Haukeland universitetssjukehus, Bergen
  • St. Olavs hospital, Trondheim
  • Førde sentralsjukehus
  • Sykehuset Levanger

Luftfartstilsynet forsøker å finne midlertidige løsninger, blant annet vurderer man om det kan gis dispensasjon for landing dersom det settes opp vakthold for å holde folk unna når redningshelikoptre lander og tar av.

Les hele saken på NRK sine nettsider.

Powered by Labrador CMS