Medieklipp

1 av 3 ringer 113 for sent: – Viktig at folk ikke nøler med å varsle

Stiftelsen Norsk Luftambulanse arrangerer Akuttaksjonen frem til 27. mars. Målet med årets aksjon er å senke nordmenns terskel for å ringe 113.

Publisert Sist oppdatert

En tredjedel av Norges befolkning ville ikke prioritert å ringe 113 i en akutt situasjon hvor liv eller helse er i fare.

– Koronapandemien kan ha forsterket denne tendensen, sier sjeflege Stephen Sollid i Stiftelsen Norsk Luftambulanse i en pressemelding til NTB.

Hva ville du gjort dersom du så en person falle om og du ikke klarte å vekke vedkommende? 1 av 3 nordmenn ville først sjekket puls eller lagt personen i stabilt sideleie.

– Det er vel og bra, men ikke riktig. Det viktigste er å ringe 113 med en gang, sier Sollid.

I en nylig gjennomført Norstat-undersøkelse svarte kun 59 prosent at de ville ringt 113 først i et slikt tilfelle.

Dette er en av årsakene til at Stiftelsen Norsk Luftambulanse setter i gang Akuttaksjonen onsdag 17. mars. Årets aksjon handler om å varsle nødetatene i tide – og ikke minst om å senke terskelen for å ringe 113.

Opplevd at folk ikke vil forstyrre helsevesenet

– Vi ser at for mange venter for lenge med å ringe nødnummeret, sier Stephen Sollid. Sjefslegen tror koronapandemien kan ha forsterket denne tendensen.

– Granskingen til Koronakommisjonen viste at antall sykehusinnleggelser gikk ned i fjor. Vi ser også at andre land har de samme erfaringene. Det er derfor grunn til å tro at pandemien har ført til at flere nøler med å varsle nødetatene.

Redningsmann i Norsk Luftambulanse, Kjetil Leknes, har erfart det samme.

I vinter har vi opplevd at folk ikke vil forstyrre helsevesenet fordi de har hørt at vi er så presset på grunn av covid-19.

Vi hadde en mann med hjerteinfarkt som ikke ringte ambulansen før etter fire dager. Konsekvensene av sen varsling kan bli veldig store, sier Leknes.

Les hele pressemeldingen på NTB sine nettsider.

Powered by Labrador CMS