Legevakt

Hadde brudd i ryggen – fikk ikke ambulanse av AMK

Publisert Sist oppdatert

Først ti timer etter at han kjørte semitraileren i bergveggen, fikk Kjell Roar Svepstad vite at han hadde brudd i ryggen, skriver Trønder-Avisa (krever innlogging).
– Hvis dette er standarden på akuttberedskapen, blir jeg skremt. Det kan ikke være slik at en må ha synlige alvorlige skader for å bli tatt på alvor, sier Svepstad, som går med korsett i ryggen etter ulykken i Bindal i Nordland 8. mai.
Steinkjermannen var på tur sørover på fylkesveg 17 da han ved Årsandøya – noen kilometer nord for fylkesgrensa til Trøndelag – kjente at tralla på semitraileren mistet grepet på den snødekte veien. Ikke lenge etter ble det bråstopp i fjellveggen og Svepstad satt overstrødd med glass fra frontruta.
– Det første jeg tenkte på var å kontakte arbeidsgiveren min, noe som er nedfelt i planverket til firmaet. Jeg så at jeg blødde, men var ikke så opptatt av min egen situasjon, sier Svepstad.
Å få varslet nødetater og arbeidsgiver var imidlertid ikke mulig, da et fiberbrudd i området lammet mobilsambandet i store deler av Bindal og deler av Sømna.
Flere bilister stanset ved ulykkesstedet, men dro videre da de oppfattet at det sto greit til med vogntogsjåføren. Som fjerde bil på stedet kom Erling Sylten. Han skjønte at Svepstad hadde behov for mer hjelp enn han ga uttrykk for.
– Jeg kom til stedet før sjåføren hadde åpnet døra og det meste var kaos inne i førerhuset, sier Sylten.

Plukket ut glassbiter

Han fikk fraktet Svepstad til legevakta i Terråk, ei drøy mil nordover, der en lege undersøkte ryggsmertene han pådro seg i sammenstøtet med bergveggen. På dette tidspunktet ønsket Svepstad selv å vente på redningsbilen, men dette var ifølge legen uaktuelt.

– Legen ville ha meg på røntgen på Sykehuset Namsos – og jeg skulle fraktes med drosje, sier Svepstad.
På grunn av manglende mobilsignal måtte Sylten ta turen til drosjesentralen. Alle drosjene var imidlertid skodd med sommerdekk, og ingen ønsket å ta den 13 mil lange til Namsos uten vinterdekk.
På legevakta hadde det nå hadde kommet en ambulanse i et annet oppdrag. Ambulansesjåføren foreslo å sjekke med AMK (akuttmedisinskkommunikasjonssentral) om de kunne ta oppdraget med å frakte Svepstad til Namsos, men fikk avslag fra AMK.
Fire timer etter ulykken var drosje, skodd med vinterdekk, underveis fra Namsos.
Da hadde Erling Sylten fraktet Svepstad sørover til Foldereid, dit drosjen ankom klokka 16.20. To timer senere hadde Svepstad vært på røntgenundersøkelse på Sykehuset Namsos. Bildene viste brudd i korsryggen, men det fikk ikke Svepstad vite noe om før det hadde gått tre nye timer.
Han ble henvist til en pinnestol på akuttmottaket, der han ble sittende i flere timer.
– Jeg mener det er kritikkverdig at jeg ble overlatt til meg selv etter en så alvorlig ulykke, sier Svepstad.

Til slutt var han så irritert og lei at han ga beskjed om at han dro hjem til Steinkjer hvis det ikke snart dukket opp en lege.
Kl. 22.10 dukket legen opp – nøyaktig ti timer etter at semitraileren smalt i bergveggen.
– Legen påsto at han verken hadde fått beskjed om at det var tatt røntgen, eller at jeg satt og ventet. Både legen og jeg ble derfor ganske overrasket da bildene viste at jeg hadde brudd i korsryggen, sier Svepstad.

Klage til Fylkesmannen

Nå har han sendt klage til Fylkesmannen i Trøndelag, hvor han klager både på AMK-sentralens nei til bruk av ambulanse til Namsos og mottakelsen han fikk i Namsos.
– Det er ikke jeg som person som er viktig i dette, men det som skjedde kan ikke bare skyves under teppet. I andre firma er det kvalitetssikring fra a til å, og jeg mener noen bør stilles til ansvar for det jeg opplevde, sier Svepstad.
Les mer om saken hos Trønder-Avisa

Powered by Labrador CMS