Konferanse

Tobias Bang-Hansen snakket om holdningsskapende arbeid omkring adferd på sjøen.

Holdningskampanjer skal redde liv

2021 ligger an til å bli det første året der flere har mistet livet i drukning enn i trafikken.

Publisert Sist oppdatert

Under Redningskonferansen 2021 presenterte direktør i Sjø Redningsselskapet, Tobias Bang-Hansen drukningsstatistikken så langt i år. 57 personer har så langt i år druknet i år, mens 55 personer har omkommet i trafikken.

84 prosent av de omkomne har vært menn, og 16 prosent har vært kvinner. 44 prosent av drukningsulykkene har vært fallulykker, 24 prosent fra fritidsbåt, og 12 prosent av drukningsulykkene har skjedd ved bading.

Gjennom holdningsskapende kampanjer og kurs jobber Redningsselskapet med å få ned antallet dødsulykker hvert år.

— Det vi er helt sikre på at virker, er at vi i langt større grad lykkes når vi er faktabaserte. Når vi dukker inn i drukningsstatistikken og undersøker risikogruppene og ulykkestypene, hvem som drukner og hvordan de drukner. Og så lar det styre utformingen av vårt forebyggende arbeide. Vi tror også at ved å kommunisere godt med de yngre så vil det være mulig å påvirke holdningene til fremtidens båtfolk, og til fremtidens 50, 60 og 70-åringer.

For å drive holdningsarbeid blant ungdom bruker de mye tid på de digitale plattformene.

Norges kuleste sommerjobb

I sommer tok to ungdommer over Tix Tox-kontoen til Redningsselskapet, og de laget 60 videoer som de publiserte med holdningsskapende innhold. Videoene med mest spredning fikk over 600 000 visninger.

— Det er kanskje disse tingene vi må tørre å gjøre for å treffe denne målgruppen. De mellom 15 og 25. Vi må samtidig passe på at innholdet vårt ikke er tilgjort, men at det er troverdig.

Redningsselskapet har også egne holdningskampanjer for andre målgrupper i befolkningen.

Powered by Labrador CMS