Kommunikasjon
Ambulanse kom ikke - mann døde
– Ingen kan klandres, mener kommunelegen i Sør-Varanger.
– Ingen kan klandres, sier kommunelegen i Sør-Varanger til NRK.
6. januar kontaktet en taxisjåfør i Sør-Varanger i Finnmark ambulansepersonell. Han var bekymret fordi en mann i 40-årene virket svært syk og medtatt.
Tidligere på dagen kastet mannen opp blod inne på en butikk, og var i svært dårlig form da han ble kjørt hjem i drosje. Mannen måtte ha hjelp av både drosjesjåfør og en nabo for å komme seg inn.
Sjåføren kontaktet en ansatt i ambulansetjenesten, som igjen varslet AMK-sentralen. Men det kom ingen ambulanse. Dagen etter ble mannen funnet død.
- Dårlig kommunikasjon
Saken er preget av dårlig kommunikasjon og en rekke uheldige omstendigheter, sier kommuneoverlege Mona Søndenå.
– Det ble gjort flere forsøk, både på å kontakte ham på telefonen, og med å prøve å kontakte andre som man antok visste hvem han var. Det klarte man ikke. Det ble tatt kontakt med hjemmesykepleien som dessverre ikke hadde mulighet for å dra innom å se til ham.
– Hjemmesykepleien skulle dra innom for å se til ham dagen etterpå, på morgenen, og da slo man seg til ro med det, siden meldingen ikke ble oppfattet som alarmerende i utgangspunktet.
– Fulgte prosedyren
Hvorfor ikke saken ble behandlet som en hastesak kan ikke Søndenå svare på. Det vil heller ikke klinikksjef i Helse Finnmark, Grete Bru.
– Jeg vil igjen påpeke at AMK-personalet fikk en bekymringsmelding, og de håndterte den helt som de skulle. De kontaktet legevaktslege, som det står i prosedyren at de skal gjøre. De hadde ingen mulighet til å gjøre noe annet enn det de har gjort.
– Kan man ta lærdom av hendelsen?
– Enhver situasjon som ikke ender som man skulle ønske, har man selvfølgelig mulighet til å ta lærdom av og se på hvordan kan man gjøre det annerledes en annen gang.
Les hele saken på NRK Finnmark