Innlegg
– Det er godt å endelig bli hørt, og at klinikkledelsen tar situasjonen på alvor
Dette er et leserinnlegg som gir uttrykk for innsenders mening
Den kritiske situasjonen ved AMK Oslo har nå havnet i offentligheten. Situasjonen er varslet fra ansatte, tillitsvalgte og vernetjeneste over mange år.
Den største utfordringen er at det må ansettes flere folk, og man må hindre at flere ramler fra. Dette har ikke blitt tatt på alvor tidligere.
AMK består i hovedsak av to grupper ansatte: medisinske operatører som svarer og vurderer nødtelefonene som kommer inn, og ressurskoordinatorer som fordeler og koordinerer ambulansebilene og helikoptrene som rykker ut.
Det er disse som sørger for at du får hjelp når du ringer 113 fordi noen har blitt skutt, fått hjertestans, ikke klarer å løfte armene, skal føde, eller har forsøkt å ta livet sitt. Det er et arbeid som krever sin hen.
Nødnummeret ringes også av personer som egentlig skulle ha ringt legevakta eller fastlegen. Noen trenger rett og slett noen å prate med, og ringer derfor 113.
AMK har per i dag ikke gode nok systemer for å sile ut alle disse 113-telefonene fra personer som ikke er nød.
De ansatte blir på grunn av myndighetskrav konstant målt og presset på tid og kvalitet på det de leverer.
I tillegg har OUS de siste årene innført et lønnssystem som medfører lønnsforskjeller på 70 000 eller mer for ansatte med identiske arbeidsoppgaver, utdanning og erfaring.
Bygget til Oslo AMK har i tillegg et kritisk dårlig fysisk arbeidsmiljø, som er altfor trangt, og de ansatte har ikke tid til å ivareta seg selv eller hverandre . Dette er mye av årsaken til at situasjonen er slik den er.
Til tross for alt dette har de ansatte ved AMK holdt ut, og møtt på jobb hver dag for at du skal være trygg der du ferdes!
De ansatte har jobbet overtid og stilt opp på natt, i helg, jul, påske og nyttår, for at nærmere 1,7 millioner innbyggere skal kunne sove trygt om natten og være sikre på at det er hjelp å få hvis nøden skulle oppstå.
Derfor er det godt å endelig bli hørt, og at klinikkledelsen nå tar situasjonen på alvor.
Sykehuseier må sørge for at Oslo universitetssykehus og ledelsen ved prehospital klinikk får midlene som trengs for å berge driften og beholde de ansatte ved AMK.
Og så må du som leser denne artikkelen, og som tenker at AMK høres ut som en spennende arbeidsplass, skynde deg å søke.
AMK er en fantastisk arbeidsplass, til tross for alle utfordringene. Vi trenger flere folk på dekk, og vi trenger det nå!