Helse Sør-Øst
Verken Forsvarsbygg eller ambulansetjenesten fikk den kritiske ulykkesrapporten
Nå ønsker de tettere samarbeid for å bedre beredskapen, skriver Dagbladet.
Forsvarsbygg, som har ansvaret for driften og sikkerhet ved Forsvarets skyte- og øvingsfelt, vil nå invitere til et tettere samarbeid med nødetatene etter flere ulykker der beredskapen har sviktet ved Regionfelt Østlandet.
Det lover eiendomssjef Ole Anders Spikkerud i Forsvarsbygg etter å ha lest Dagbladets sak om ulykken da Forsvarets spesialkommando holdt ATV-kurs i fjor sommer.
Med en brennende primus bare en drøy meter fra kjøretøyet fylte en av kursdeltagerne bensin i bar overkropp. Det endte i et eksplosivt inferno der han fikk store brannskader, og tre ATV-er til en verdi av nærmere 300 000 kroner ble slukt av flammene.
Ulykken avdekket store svakheter både i den militære og sivile beredskapen ved et av Forsvarets største og mest brukte øvingsfelt. Forsvaret hadde ingen egen beredskap da ulykken skjedde, og det tok nesten en time før den sivile ambulansen fant frem. Da hadde i mellomtiden Luftambulansen blitt tilkalt for å få den brannskadde grenaderen til sykehus.
Ukjent rapport
Verken Forsvarsbygg eller AMK-sentralen Innlandet var informert om at det fantes noen granskingsrapport etter den dramatiske ulykken. Det til tross for at arbeidet med den har pågått i et år, og rapporten er fremsendt til Forsvarsdepartementet.
Rapporten, som også Dagbladet har fått tilgang til, lister flere mangler og tilrådninger knyttet til Forsvarsbyggs drift, og samarbeidet med de sivile nødetatene. Denne var imidlertid helt ukjent for begge parter da Dagbladet tok kontakt.
Kartproblemer og dårlig skilting
Da den aktuelle ulykken skjedde 1. juli i fjor, hadde Forsvaret ingen egne sanitetsressurser tilgjengelig. Da den sivile AMK-sentralen på Gjøvik ble tilkalt, viste det seg at området ikke var søkbart ved navn i nødetatenes kartdatabaser.
I tillegg bruker Forsvaret og nødetatene forskjellige koordinatsystemer for å angi plassering på et kart. Mens ambulansetjenesten bruker lengdegrad og breddegrad, bruker Forsvaret forkortede UTM-koordinater. Dermed oppstod det problemer når AMK-sentralen skulle forsøke å fastslå hvor ulykkesstedet var.
Først kjørte Ambulansen forbi innkjøringen til selve skytefeltet. Da den endelig kom inn, rotet den seg bort. FSK-soldatene forsøkte å guide ambulansen per telefon, men det tok nesten en time før den var fremme. Da var luftambulansen alt på vei, som fraktet grenaderen til sykehus nesten halvannen time etter ulykken. Normalt skulle det bare ha tatt 15 til 20 minutter for ambulansen å nå frem til møtestedet.
Ifølge ulykkesrapporten har granskerne avdekket flere tilfeller der det har gått galt.
- Ved en anledning skal sivil ambulanse ha kjørt feil under utrykning for å bistå en gardist med akutt forfrysning. Også her måtte luftambulansen overta, og kom frem før ambulansen som hadde kjørt seg bort.
- 6. mars 2013 ble ambulanse tilkalt etter en alvorlig bombekasterulykke. Også da oppstod det problemer ved at de skiltede møteplassene i skytefeltet ikke var kjent for den lokale ambulansetjenesten.
- 29. juli 2015 var det en annen ATV-ulykke der en soldat kjørte på en bom. Den gangen hadde både den sivile ambulansen og de lokale vaktmannskapene ved Rena leir problemer med å finne frem til møteplassen.
Les mer om saken hos Dagbladet