Helse Midt-Norge

– Ubrukelige rundkjøringer

Uforståelig, meningsløs, trafikkfarlig, lite miljøvennlig. Det er rundkjøringene på E6 ved kjøpesentrene i Steinkjer det snakkes om.

Publisert Sist oppdatert

Uforståelig, meningsløs, trafikkfarlig, lite miljøvennlig. Det er rundkjøringene på E6 ved kjøpesentrene i Steinkjer det snakkes om.

Nye E6 fra Sneppen bru til rundkjøringen ved kjøpesentrene er blitt en flaskehals for ambulanser og andre utrykningskjøretøy, mener daglig leder Sturla Hammer i Inn-Trøndelag Ambulanse. Han påpeker at vegen er smal og at det ikke rent sjelden oppstår vanskelige situasjoner på ettermiddagstid.

– Helt uforståelig ligger en trafikkøy midt i vegbanen som gjør det håpløst for bilene å kjøre inn til siden, sier Hammer.

Han sier at vegen fra Steinkjer til Levanger er forholdsvis rask å kjøre, men synes det er ille at det må gå med sneglefart over en strekning på rundt 500 meter gjennom Steinkjer sentrum. Ambulansene kjører ofte fra legevakta på brannstasjonen og benytter nettopp denne strekningen.

Hammer skjønner godt at sivile biler har problemer med å vite hvor de skal gjøre av seg. Aller verst blir det når det korker seg med ett eller to vogntog foran en ambulanse.

– En personbil kan smette unna i første og beste rundkjøring, like enkelt er det ikke for vogntog, poengterer Hammer.

Slår av sirenene
Brannsjef Håvard Bye karakteriserer nye E6 nærmest som ubrukbar sørover i rushtiden, og at de leter etter alternative løsninger ved utrykninger.

– For å unngå å stresse opp folk, slår vi kort og godt av sirenene. Bilene ikke har noe sted å gjøre av seg, sier Bye.

Brannvesenets folk blir også stresset av situasjonen. De skal raskt fram med svære biler, men er opptatt av å ta hensyn slik at man unngår ødeleggelser av sivile kjøretøy.

– Det er langt ifra noen god løsning, sier Håvard Bye.

– Talte for døve ører
Distriktssjef Agnar Moe i Norges Lastebileier-Forbund påpeker at alle bør se hvor meningsløs vegomleggingen gjennom Steinkjer er blitt.

– Vi ga klare advarsler om hvordan ville bli, sier Moe.

Som lastebileiernes talsmann deltok han i en rekke møter om E6, og han mener at faglige råd og argumenter ikke ble tillagt vekt.

– Det var andre som presset på for å få løsningen som ble vedtatt, sier Moe, og påpeker at det var handelsstanden som til slutt fikk tilstrekkelig antall politikere på sin side.

Agnar Moe er skeptisk til rundkjøringer, og at de som er kommet er ubrukelige for store vogntog.

– Vogntogene trenger begge feltene. Det oppstår både blindsoner og trengte posisjoner.

Utslipp og støy er et annet hovedankepunkt som Moe mener vi må leve med i all framtid. For å vise miljøaspektet benytter han følgende bilde:

– Når et vogntog aksellererer, brukes rundt 30 liter diesel på mila. Samme kjøredoning kan klare seg med tre-fire liter ved jevn kjøring på en rettstrekning.

I tillegg til at tungtrafikken blir stående og spy eksos, påpeker Moe at folk også må slite med støyplagene.

– Nå opplever vi at trafikken korker seg på ettermiddagstid. Det manglet ikke på at vi gjorde oppmerksom på problemet på forhånd, men det var som å tale for døve ører, konkluderer Moe.

– Vegen gjør ikke jobben
– Vi har fått en fin veg gjennom Steinkjer, men den gjør ikke jobben sin, mener Felix Fagerholt.

Fagerholt var leder for Folkeaksjonen E6 utenom Steinkjer. Aksjonen samlet inn mellom 6.000 og 7.000 underskrifter før vedtaket om vegutbyggingen gjennom sentrum ble gjort.

Noe av poenget med ny E6 var at trafikken skulle bort fra Kongens gate, som tidligere var en flaskehals.

– Ingen bør overraskes over at flaskehalsen nå er flyttet til nyvegen, påpeker Fagerholt, og viser til at nettopp det var en av vegsjefens betenkeligheter i forbindelse med omleggingen.

Det mest tragiske synes han likevel er at politikerne som fattet endelig vedtak ble forespeilet en veg til 330 millioner kroner, mens summen ble tre ganger så høy.

– Jeg synes det er tragisk å bruke så mye penger uten at vi får løst trafikkproblemene, samtidig som vegen på ingen måte er miljøvennlig. Hastverk er lastverk, sier Fagerholt, og viser til at saken ble trumfet gjennom uten skikkelig utredning av alternativ vegføring utenom Steinkjer.

Powered by Labrador CMS