Fagstoff

11 anbefalinger skal gi kortere ventetid på legevakt og akuttmottak

Den danske regjeringens akuttutvalg har avlevert en rapport med 11 anbefalinger til hvordan ventetidene kan senkes på landets legevakter og akuttmottak.

Publisert Sist oppdatert

Den danske regjeringens akuttutvalg har avlevert en rapport med 11 anbefalinger til hvordan ventetidene kan senkes på landets skadestuer, skriver Dagens Medicin.

Regionene skal i 2013 arbeide for å senke ventetidene for pasienter på landets skadestuer.

De 11 anbefalingene er formulert av regjeringen akuttutvalg som består av representater fra helsedepartementet, Sundhedsstyrelsen (red. anm: tilsvarende Helsedirektoratet), finansdepartementet, Danske Regioner, Legeforeningen, Dansk Sygepleieråd, FOA og 3F (red.anm: fagforbund).

De 11 anbefalingene er (ikke oversatt):

  1. Indgangen til det akutte system er visiteret og starter som en telefonisk henvendelse med henblik på at sikre patienterne det rette behandlingstilbud og en effektiv udnyttelse af sundhedsvæsenets ressourcer.
  2. Samtlige regioner indfører visiteret adgang til deres akutmodtagelser og akutklinikker
  3. Regionerne har fortsat fokus på at optimere arbejdstilrettelæggelsen i akutmodtagelser og akutklinikker ved hjælp af "fast track spor"/behandlersygeplejerskerspor til patienter med mindre skader, flowmasterfunktioner, elektroniske oversigtstavler m.v. med henblik at sikre hurtige og effektive patientforløb.
  4. Regionerne har fortsat fokus på efteruddannelse og kompetenceudvikling af sygeplejersker og læger målrettet det akutte område.
  5. Udvalget konstaterer og bakker op om, at alle akutte patienter triageres ved ankomst til akutmodtagelse med udgangspunkt i regionernes landsdækkende triagemodeller, så det sikres, at patienterne bliver vurderet og behandlet efter alvorlighedsgrad. Regionernes triagemodeller skal anvendes ensartet på tværs af landet.
  6. Patienterne oplyses om de forventede ventetider, inden de ankommer til akutmodtagelse eller akutklinik. Det kan være telefonisk ifm. visitation, via hjemmeside, akut-app m.v.
  7. Patienterne oplyses om de forventede ventetider, når de ankommer til akutmodtagelsen eller akutklinikken, og hvis der opstår uforudsete forsinkelser eller væsentlige ændringer undervejs. Det kan være i forbindelse med triage eller på elektroniske oversigtstavler/informationsskærme i venteværelset.
  8. Der indføres mulighed for "hjemme-ventetid" for patienter med mindre skader eller lidelser, således at denne gruppe af patienter får mulighed for at vente i hjemmet i stedet for at vente i akutmodtagelse eller akutklinik.
  9. Udvalget konstaterer og bakker op om, at regionerne i fællesskab etablerer en landsdækkende akut-app, som på en let og overskuelig måde kan informere patienterne om bl.a. forventede ventetider i akutmodtagelser og akutklinikker.
  10. Samtlige regioner opstiller servicemål for ventetider i akutmodtagelser og akutklinikker forstået som ventetid fra patienten ankommer til behandlingen igangsættes.
  11. Servicemålene er genstand for løbende monitorering i forhold til målopfyldelse, hvilket dels skal bidrage til åbenhed overfor borgerne, dels fungere som styringsinstrument mellem region og hospital.

Les mer om saken hos Dagens Medicin

Powered by Labrador CMS