Debatt

- Overvåking over alle støvleskaft

NAF har sett seg lei på all overvåkingen av trafikanter. Ambulansesjåførene jubler heller ikke, men de ser fordelene. eCall-systemet skal være innført på alle biler som selges i EU-området i 2010.

Publisert Sist oppdatert

NAF har sett seg lei på all overvåkingen av trafikanter. Ambulansesjåførene jubler heller ikke, men de ser fordelene. eCall-systemet skal være innført på alle biler som selges i EU-området i 2010.

Les hele saken på ABC-nyheter: - Overvåking over alle støvleskaft

I dag finnes det teknologi som gjør det mulig å overvåke bilens geografiske posisjon døgnet rundt. Det finnes systemer som kan tilkalle politi, verksted og ambulanse ved ulykker.

eCall er et planlagt europeisk nødanropssystem som skal sikre hurtig bistand ved trafikkulykker. Ved ulykke skal kjøretøyet automatisk ringe opp alarmsentral, taleforbindelse opprettes og opplysninger om blant annet kjøretøyets posisjon formidles til alarmsentralen.

Alle biler som selges i EU-området fra 2010 skal være utstyrt med satellittposisjonering og kommunikasjon via mobiltelefonnettet (eCall) som gjør at det sendes informasjon automatisk ved ulykker til nærmeste alarmsentral.

- Kan overvåke hvert sekund

NAF er lite glade for den utviklingen mot det de kaller et overvåkingssamfunn.

- Vi er ikke glade for at overvåkingssamfunnet går over alle støvleskaft. Teknisk sett kan vi overvåke folk hvert sekund hele døgnet Men vi skal ikke overvåke bare fordi vi kan. Georg Apenes i Datatilsynet sa noe sånt som at han ikke ville overvåkes på do. Det var ikke det at han gjorde noe galt, men ett sted ville han være i fred, sier Håkon Glomsaker, samfunnskontakt i NAF.

Det er også mulig, dersom man ønsker det, å plassere sensorer langs veien for å kommunisere med bilens styringssystemer, som sørger for at bilen ikke kjører fortere enn tillatte fartsgrense. Det store antallet bilulykker som skyldes at sjåføren er trøtt eller påvirket av rusmidler, gjør at kjøretøy i fremtiden kan bli utstyrt med et system som tvinger en trett eller beruset sjåfør til å parkere bilen ved at den nekter å starte.

- Vi ønsker mer menneskelig kontroll av vår adferd, ikke et mekanisk overvåkingssamfunn som kanskje kommer i stedet for nødvendige utbedringer og investeringer i infrastruktur, sier han.

Et slikt system kan også sørge for automatisk innkreving av veiavgifter og bompenger (uten bom).

Og det kan produsere en logg som viser hvor bilen til enhver tid har befunnet seg og kan for eksempel stille denne informasjonen til rådighet for politiet, arbeidsgiver, ektefelle eller skattevesenet.

Norge har forpliktet seg

eCall-systemet er tenkt å virke slik at en svart boks i bilen automatisk skal kunne ringe nødnummeret og oppgi bilens posisjon i tilfelle ulykker.

Norge har, sammen med blant annet Litauen, Slovenia, Kypros, EU-kommisjonen og deler av bilindustrien, undertegnet et avtalememorandum (Memorandum of Understanding) om gjennomføringen av eCall.

- eCall avviser vi ikke, men det må være veldig stramme og klare rammer for det. Jeg etterlyser også dokumentasjon på behovet for et slikt system, sier Glomsaker.

- Delt i synet

Ambulansetjenestene i Oslo og Tromsø forteller til ABC Nyheter at de ser nytten av eCall, men at de ikke har noe stort behov for det.

- Vi har sjelden problemer med å finne folk som har vært ute for ulykker. Selv om det kan være til en viss hjelp, vil ikke et slikt system utgjøre noen stor forskjell for Oslos vedkommende. Det vil alltid være noen som ringer inn som forteller hvor de er. Ringer de fra fasttelefon, ser vi på kartet hvor de ringer fra, og dersom de bruker mobil, kan vi spore dem opp innenfor en radius på 3 kilometer. Våre sjåfører er så godt kjent at de sjelden har problemer med å finne frem, sier Hans Petter Ødegård, avdelingssjef for AMK-sentralen for Oslo og Akershus.

Ambulansesjefen i Tromsø er delt i synet på GPS-lokalisering av kjøretøy.

- Som privatperson reagerer jeg på dette, og ser på det som overvåking. Men som fagperson vil jeg si at alle systemer som kan hjelpe oss med å komme raskere til pasienten, er til hjelp, sier ambulansesjef Per-Øivind Sørgård i Tromsø til ABC Nyheter.

I likhet med Ødegård mener også Sørgård at et slikt system ikke vil utgjøre noen stor forskjell.

- Bilene befinner seg jo stort sett på veien, og de vet også som oftest hvor de er. Det er klart at det kan være nyttig de gangene de er i tvil, men det er sjelden det skjer.

Datatilsynet skriver på sine nettsider at systemet kan ha visse positive sider, men finner det nødvendig å gjøre oppmerksom på at gjennomføringen av eCall vil kunne innebære problemer med hensyn til personvern og beskyttelse av privatlivets fred.

Les hele uttalelsen til Datatilsynet.

- Hvor går grensen?

Databrikker (såkalte RFID-brikker) kan bygges inn i alle biler for å kunne finne bilen hvis den blir stjålet. Det er mulig å overvåke bilens geografiske posisjon døgnet rundt.

Bomveisystemet Autopass er et eksempel på en velprøvd form for RFID-system. Her gjenkjennes biler automatisk ved at utstyr i bomstasjonen ved bruk av radiobølger avleser data på Autopass-brikken i passerende biler, slik at riktig abonnent blir belastet.

- NAF er på linje med Datatilsynet når det gjelder holdningen til overvåking. Vegdirektoratet heller mer til at om en teknisk overvåking virker, tones personvern tydelig ned. Det er vi uenig i, sier Glomsaker.

Glomsaker understreker at NAF er fullstendig klar på at fartsgrenser og andre trafikkregler må overholdes, men det bør overvåkes ved hjelp av uniformert politi istedenfor fotobokser.

- Jeg kjører ofte mellom Oslo og Kristiansand, og jeg ser nesten aldri uniformert politi på veiene.
Istedenfor ser vi at det blir mer og mer automatisk trafikkontroll (ATK). Nå har vi også fått fotobokser som måler gjennomsnittshastighet. Det innebærer at alle biler blir fotografert. Disse bildene lagres over en viss periode. Hvis det så skjer kriminelle forhold der man ser nytten av å bruke slike bilder, vil det bli lettere å utvide perioden for hvor lenge bildene lagres før sletting. Andre som kan tenkes å ville dra nytte av slike bilder, er Skatte- og Tollvesenet. Hvor skal grensen gå?

Skeptisk

Personvernkommisjonen ble opprettet i mai 2007 og avla sin rapport 13. januar 2009. Rapporten er offentliggjort som NOU 2009:1 Individ og integritet. Den er nå ute til høring. I denne rapporten beskrives systemer for automatisk overvåking av både trafikanter og andre. NAF har ikke angitt høringsuttalelse ennå, og Glomsaker uttaler seg derfor på generelt grunnlag.

Norges taxiforbund har derimot avgitt sin høringsuttalelse. De skriver blant annet følgende om GPS-lokalisering av kjøretøy:

« … At dette muligens kan ha en viss effekt for trafikksikkerheten oppveier ikke de alvorlige konsekvenser dette vil ha for den enkelte, som blir utsatt for slik overvåking eller ei. Vi slutter oss til kommisjonens tilråding om at før slike tiltak iverksettes må de foretas en nytte- og kostnadsvurdering og virkningene konsekvensutredes og at de ikke gjøres obligatorisk for alle.»

Glomsaker mener at man istedenfor å overvåke bør bruke positive virkemidler. Som eksempel sier han at det bør være mer synlig og uniformert politi på veiene.

- Det vet vi virker. Holdningskampanjer er et eksempel på et annet positivt virkemiddel.

Powered by Labrador CMS