Hopp til hovedinnhold
Universiteteslektor Nina Vatland, og spesialsykepleier i psykisk helsearbeid, Frode Bremseth, har tro på at VR-teknologi egner seg godt til læring. Foto: Synne Mæle


VR-briller i undervisning -Stenger den virkelige verden ute

Studentene på paramedisinutdanningen ved Universitetet i Stavanger lærer psykisk helsearbeid ved hjelp av VR-teknologi

" Ikkje hørr på han. Han vett ikkje ka an seie. Han vil ta deg. Han vil drepa deg", gjentar stemmen i ørene dine om og om igjen på klingende stavangerdialekt.

Du ligger i ei seng på sykehuset. Rommet er hvitt og sterilt, og de eneste møblene i rommet, er senga du ligger i og en stol. I stolen sitter en sykepleier som snakker til deg. Du forstår ikke hva han sier. Alt du hører er stemmen som advarer deg mot han.

Kontaktet Sykehuset Innlandet

Slik starter en av VR- simuleringsvideoene som tas i bruk i faget Psykisk helse, rus og avhengighet. Faget er på 10 studiepoeng og tilbys førsteårsstudenter ved paramedisinutdanningen ved UiS.

Spesialsykepleier i psykisk helsearbeid, Frode Bremseth, har tatt initiativet til å innføre VR-teknologi i undervisningen.

Bli plussabonnent å få full tilgang til alle våre artikler.