Hopp til hovedinnhold
Tor Laukvik, administrerende direktør i Bliksund. Foto: Bliksund


– Vi tjente pent, ja

E-helseselskapet Bliksund har fått en proff, svensk hovedeier i Monterro.

Solid, lønnsom vekst i 2020 skal videreføres og nye markeder inntas, skriver Fædrelandsvennen.

– Jan og jeg har holdt på med dette fra dag én. Nå var vi kommet til et punkt hvor vi trenger noen som kan stå trygt i vekst- og internasjonaliseringsfasen vi går inn i, sier Tor Laukvik til Fædrelandsvennen.

Den Jan han viser til, har Falkevik som etternavn. Fortsatt er de to gründerne aksjonærer i e-helseselskapet Bliksund AS, med sine 28 ansatte. Men heretter har det svenske investeringsselskapet Monterro, spesialist på programvarevirksomheter, «en ordentlig majoritetsposisjon», som Laukvik uttrykker det.

Blant de som har solgt aksjer, er for øvrig tidligere sykehusdirektør Jan Roger Olsen.

Nødetater og ambulanser

Kort oppsummert utvikler og markedsfører Bliksund to produktgrupper: styringsverktøy for nødetater og pasientjournalsystem for ambulansetjenesten.

At det ble skikkelig gjennombrudd for ambulanse-programvaren i fjor, gjenspeiler seg også i regnskapstallene:

Omsetningen steg fra 12 millioner kroner i 2019 til 38 mill. i 2020.

Overskuddet før skatt økte fra fem millioner kroner til 13 mill., ifølge Tor Laukvik.

– Vi tjente pent, ja, og selskapet er i praksis selvfinansiert. Men skulle det likevel trenge kapital i den vekst- og internasjonaliseringsfasen vi er på vei inn i, ligger det i avtalen med Monterro at de kan stille opp, forteller han.

Hemmelig pris

Ettersom det Monterro har betalt for Bliksund-aksjene åpenbart har gått til aksjeselgerne i sin helhet, og ikke til selskapet, tvinger spørsmålet seg enda sterkere fram:

– Du glemte å nevne prisen for aksjene?

– Å, det kan vi ikke opplyse om!

– Kan du iallfall fortelle om det var flere beilere?

– Vi hadde bistand i prosessen og har vært i dialog med flere, svarer Laukvik da.

Globalt marked

Så begynner han å snakke om «ambulansebransjen».

– Den er fullstendig internasjonal. Med forbehold for forskjellige språk, er rutiner og behov identiske i Norge, Italia, Tyrkia, Australia og alle andre land. Det er som så ofte ellers i den digitale økonomien: Den som er først ute med en god løsning, kan skaffe seg en solid markedsposisjon. Framover er ambisjonen å bli en reell, internasjonal aktør, framholder gründer Tor Laukvik.