Hopp til hovedinnhold
Det innføres forbedret ordning for veiledning av sine ambulanselærlinger. Illustrasjonsfoto: Jørn Finsrud.
Det innføres forbedret ordning for veiledning av sine ambulanselærlinger. Illustrasjonsfoto: Jørn Finsrud.


Vestre Viken med ny modell for oppfølging av lærlinger

Som følge av nasjonal modell for oppfølging av lærlinger i ambulansefag, innfører Vestre Viken en forbedret ordning for veiledning av sine ambulanselærlinger.

Den nye tilnærmingen kommer som et svar på økende krav til kvalifisering og opplæring som kreves av Utdanningsdirektoratet. Med et mål om å gi alle lærlinger en lik utdanning, uavhengig av stasjon eller veileder, har derfor Vestre Viken introdusert en opplæringsmodell som inkluderer jevnlige fagdager og veiledningssamtaler. 

Lærlingene vil ha to fagdager per måned det første året, og én fagdag per måned det andre året. Innholdet i disse dagene er tilpasset utdanningsplanen og er rettet mot kompetansemål som skal signeres i Kompetanseportalen, et digitalt verktøy som sikrer oversikt og progresjon gjennom læretiden.

Ulrika Kirudd Letmolie er som en del av satsingen på lærlinger i tjenesten  nylig blittansatt i en hundre prosent stilling som koordinator for lærlingopplæringen, som bruker Kompetanseportalen til å samordne læreplanen med faktiske læringsmål. Med seg har hun Tormod Mathias Jørum som skal utvikle og revidere undervisningsmateriale for fagdagene.

Fagdagene er skreddersydd til lærlingenes nivå og behov. Dette inkluderer blant annet kvartalsvise oversikter over kurs og læremål, samt refleksjonsrapporter som lastes opp i Kompetanseportalen månedlig. For de nåværende andreårsærlingene, som startet under den gamle modellen, representerer disse endringene en forbedring og et savnet element i deres utdanning.

Bli plussabonnent å få full tilgang til alle våre artikler.