Hopp til hovedinnhold


Ventet en halvtime på ambulansen

– Helt uforsvarlig, sier pasientombudet om tiden Erlands far måtte vente da han fikk hjerteinfarkt i Ila.

– Helt uforsvarlig, sier pasientombudet om tiden Erlands far måtte vente da han fikk hjerteinfarkt i Ila, skriver Adresseavisen.

Søndag 26. september satt Edelsteen sammen med faren, Leif Edelsteen, og spiste frokost i leiligheten sin i Mellomila. Plutselig fikk faren voldsomme smerter i brystet.

– Han hadde alle symptomene på hjerteinfarkt. Jeg ringte ambulansen tvert, forteller Edelsteen.

Ifølge Edelsteen tok det over en halvtime fra han ringte ambulansen, til den kom frem. AMK-sentralen mener det gikk 23 minutter.

– Uansett skal ikke dette gå an, slik skal det ikke være. Dette er helt uforsvarlig, sier Pasient- og brukerombud i Sør-Trøndelag, Elin Bakken.

– Da jeg ringte tredje gang måtte jeg ta meg sammen for å besinne meg, jeg var så opprørt. Jeg tilbød meg å kjøre ham til sykehuset selv, for vi bor bare fire minutter unna. Det fikk vi beskjed om ikke å gjøre, og de sa at blålysene var på.

Etter rundt ti minutter kom ambulansen. Dessverre kunne ikke legene redde faren, og etter 14 dager i koma, sovnet han inn.

– Kunne ikke kommet raskere

Avdelingssjef for AMK, Kirsten Mo Haga, sier det er beklagelig at ambulansen ikke kom før, men at det hender at ambulanser har to oppdrag samtidig.

– I dette tilfellet har personen som kaller ut ambulanser gjort et bevisst valg, og valgt den ambulansen som var nærmest, sier Haga.

Hun beklager imidlertid at det ble gitt feilinformasjon.

– Det var ganske travelt akkurat i dette tidsrommet. Sykepleieren som tok imot samtalen har ikke fått informasjon fra han som kalte ut ambulansen. Derfor trodde hun at ambulansen var på vei. Det vanlige er at ambulanse sendes med en gang og at AMK-operatøren sier til pårørende at ambulansen er på vei. Denne situasjonen viser at vi må forsikre oss om at ambulanse er ledig til utrykning før vi kan si at ambulanse er på vei, sier hun.

Les mer om saken i Adressa