Hopp til hovedinnhold


Utskjelt it-system til akuttelefon ble hastet gjennom

IT-systemene som blant annet har fått kritikk for å gi økt ventetid på akuttelefonen, var i virkeligheten et it-prosjekt med altfor stram deadline, ifølge Version2.
DANMARK: Det er for lang ventetid på akuttelefonen 1813 i Region Hovedstaden, lød det i mediene da en sammenfattende rapport i begynnelsen av året konkluderte med at det var noen it-systemer som hadde en del av skylden.
Myndighetene som sto ansvarlig for utviklingen av systemene var presset av en ekstraordinært stram deadline, derfor måtte man velge bort noen viktige funksjoner.
Kritikken gikk især på brukervennligheten av systemene som personalet på akuttelefonen bruker når folk ringer inn med spørsmål om alt fra vondt i halsen til heftig hjertebank. Det tok for lang tid for personalet å klikke seg rundt i systemene, og samtidig skulle de registrere de samme medisinske opplysninger i to forskjellige systemer, noe som gjorde at det tok dobbelt så lang tid.
I virkeligheten kunne det vært langt verre. Regionen hadde kun åtte måneder til å få tilpasset og utviklet tre it-systemer som personellet på akuttelefonen skulle bruke. Det er under halv tid av det man normalt kan forvente av et system av denne kaliber, konkluderer en rapport fra rådgivningsvirksomheten COWI, som anslår at et normalt forløp ville vært opp til to år.
It-systemet Opus, som sykehusene bruker, og LogisCad, som blir brukt av vaktsentralen, skulle begge videreudvikles, så de kunne fungere sammen med den nye akuttelefontjenesten. Det skulle skje i samarbeide med leverandørene CSC, Logis og NetDesign.
Tidspresset gjorde at man i Region Hovedstaden fra starten av måtte tenke utenfor boksen for å klare oppgaven.
Utviklingsarbeidet sto på både dag og natt: Medarbeiderne ble inndelt i tre skift, man utviklet om dagen mens kvelden og natten gikk til å teste systemene, så arbeidet kunne fortsette med det samme neste dag.
Les mer om saken hos Version2