Hopp til hovedinnhold
AW101, det nye norske redningshelikopteret lander for første gang på taket av St. Olavs hospital den 11. september 2019. Foto: Live Oftedahl


Tilbake på skolebenken for å kunne fly de nye redningshelikoptrene

Fartøysjef Asbjørn Singstand har flere tusen timer på Sea King, men må på skole igjen før han kan fly nye SAR Queen.

I april ble Luftforsvarets tekniske skole Kjevik forespurt om å gjennomføre utdanning for samtlige personellkategorier ved 330 skvadronens base Ørland, melder Forsvarsforum.

For at dette skulle gå var det blant annet behov for å fly inn ekstra instruktører fra helikopterprodusenten i England til Norge.

Det er helt greit for Bjerkenås som får anledning til å reise hjem i helga etter overstått eksamen.

– Det blir nok fire timer med egenstudier i kveld, sier Bjerkenås (se bildet under) i det klokka nærmer seg fire på ettermiddagen.

Bjerkenås er systemoperatør om bord Sea King på Banak, men fra nyåret er det en ny maskin og base som venter. Da blir den aldrende maskinen byttet ut til fordel for «SAR Queen», eller AW-en som de fortsatt insisterer på å kalle det nye redningshelikopteret.

Basen blir Ørland. Men det skjer først etter måneder med utdanning

– Nå som vi reiser til Sola neste uke skal vi omsette teorien vi har blitt undervist i her til praksis, sier 32-åringen som har vært om bord Sea King siden 2015.

Fartøysjef Asbjørn Singstad sier at det blir litt vemodig at Sea King snart er et tilbakelagt kapittel. Han har 4500 timer bak spakene på det aldrende helikopteret.

– Det er en langt større maskin, den virker stødigere og det langt flere systemer om bord enn på Sea King, sier Singstad.

Operativt på Sola

I overkant av 30 person fra Ørland går gjennom intensive kursuker på Luftforsvarets tekniske skole Kjevik for å få det teoretiske fundamentet på plass.

Det er heldags undervisning, egenstudier på fritiden og ukentlige eksamener for å sjekke at kunnskapen sitter. Etter at besetningen om bord på SAR Queen og bakkemannskapet er ferdig på Kjevik, venter det en mer praktisk rettet utdanning på Sola i Stavanger.

Per nå er Sola eneste base i landet som er operativ og klar for å løse oppdrag med de nye redningshelikoptrene.

Les hele saken hos Forsvarsforum.